illamående
12.03.2015
hejsan decibel! Jag börjar bli orolig över mitt mående. Jag har illamående varjé dag, oftast på morgonen och på kvällar. Jag är INTE gravid! Det har hållit på i några veckor nu, jag har tänkt att det är säkert magsjuka jag har, men det kan väl inte fungera på ett sånt här sätt och så här länge. Jag kan bajsa 3 ggr/dag!! och jag kissar väldigt mycket på en dag.. Just ringe jag till mitt jobb och sa att jag inte kan komma för jag mår så dåligt. Vad kan det bero på?
jag äter annars venlafaxin 0,75 mg tror jag att det är? men biverkningar av den medicinen håller väl inte på så länge? har ätit i 2-3 månader det.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.03.2015
Hej! Jag läste på lite om Venlafaxins biverkningar. Jag tror nog att det är biverkningar av medicinen du har drabbats av...
Illamående räknas upp som en vanlig biverkning. Vilket betyder att mer än 1 av 10 användare drabbas av illamående som biverkning. Större urineringsbehov och tätare behov av att kissa hade 1-10 av 100 användare. Sen hade 1-10 av 1000 användare biverkning i form av diarré.
Eftersom det här har hållit på i veckor och givetvis påverkar din ork och ditt vardagsliv tycker jag att du ska kontakta din läkare som ordinerade Venlafaxin åt dej. Berätta om dina biverkningar och fråga om det är möjligt att prova en annan medicin istället. Tyvärr måste man sedan ofta göra en kompromiss för att få en bra medicinering och lite biverkningar.
Lycka till!       Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare