illamående
11.11.2015
hej. Jag har under det senaste halvåret haft illamående varje dag som kan dyka upp närsomhelst. Jag kan också ibland få (inte varje dag) kramp i magen, det känns som att det bränner i magen och som att jag kommer att kasta upp. Men jag har hittills inte spytt. Jag blir också kallsvettig och måste sätta/lägga mig ner, efter en stund går det om. Det känns också som att jag behöver äta hela tiden fast jag just har ätit och så ibland känns det som jag är hungrig hela tiden. Mättnaden håller i sig kanske i en halvtimme/timme (beror dock på vad jag har ätit). Jag äter depressions medicin och mina magbesvär började ungefär vid den tiden då jag började äta medicin. Jag har försökt att byta medicin men det har inte hjälpt något, har fortfarande problem med magen.. Vad kan det vara för fel? Borde jag sluta av med medicinerna, jag tror mest på att det beror på dem och att jag skulle behöva sluta med dem.. Men vet inte om det är någon bra ide när jag inte mår helt bra ännu..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2015
Hej.
Jag vet ju inte vilken medicin det är du äter, så jag kan inte med säkerhet uttala mig om dess biverkningar. Men de flesta t.ex. SSRI-mediciner har ganska lindriga biverkningar så jag tror egentligen inte att det är dina mediciner som orsakar problemen. Men som sagt, detta kan jag ju inte uttala mig om med säkerhet. Det är dock viktigt att du inte slutar med dina mediciner innan du har talat med din läkare om saken, och oftast måste man ta god tid på sig och trappa ner med medicinerna för att inte orskaka mer problem. En annan sak som tyder på att illamåendet inte beror på medicinerna är att illamåendet finns kvar trots att du testade en annan medicin.
Kan det vara möjligt att illamåendet hör ihop med din depression/ångest? Illamående/magsmärtor/diarré och förstoppning är ju ganska vanliga signaler från kroppen på att man är stressad eller inte mår bra psykiskt. Brukar illamåendet uppkomma vid något speciellt tillfälle eller kan det hoppas på dig precis när som helst?
Jag tycker att du skulle följa med illamåendet en tid. Kanske skriva upp i din kalender vid vilka situationer illamåendet kommer. Om det t.ex. alltid dyker upp då du skall åka buss eller tala inför publik så är set ju inte speciellt långsökt att det beror på stress. Följ också med vad du äter och om det finns något samband mellan maten och illamåendet. Kan det vara frågan om illamående som beror på halsbränna? Från apoteket får man köp ett recepfritt läkamedel som heter Ranixal som hjälper bra mot detta illamående. Man förlorar ju ingenting på att testa. (utöver vad läkemedlet kostar då alltså, och det är inte många euro.)
Men om du inte finner några som helst svar så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare eller en läkare som kan utreda saken vidare och kolla upp vad som är på gång. Det skadar ju inte heller att tala med någon, t.ex. en kurator eller psykolog, och det kanske skulle vara till hjälp för att reda upp depressionen, eller själva anledningen till att du äter medicinerna.
Sköt om dig!
Kram
Tessi