Illamående pga nervositet
14.12.2023
Hej!
Jag har ett problem. Jag kan inte längre utsätta mig för många saker som andra anser är vardag. Situationer som att t.ex. åka buss är för mig skrämmande, situationen där det inte finns någon flyktväg. Under det senaste året har jag vid flera tillfällen känt mig starkt illamående vid sådana här tillfällen. Jag har bland annat känt det som att jag behöver spy, skakningar i hela kroppen, yrhet, förhöjd puls och kallsvettningar.
Detta har lett till nervositet inför situationer där jag eventuellt skulle kunna bli nervös. Som ni kanske förstår har detta skapat en ond cirkel, nervositet inför nervositeten. Jag kan oroa mig i veckor om jag vet att jag kommer att behöva utsätta mig för någon sådan här situation.
Vad kan jag göra? hjälp mig

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.12.2023
Hejsan!
Så bra att du skrev in. Det låter väldigt jobbigt det som du beskriver.
Det är bra att du själv har förstått att det här blir till en ond cirkel, där nervositeten begränsar dig, leder till mera nervositet, som i tur begränsar dig ännu mera. Rädsla för rädslan. Det som är extra besvärligt med såna här situationer är att de saker som man ännu ”kan” göra utan att bli nervös har en tendens att bli färre för att denna rädsla sprider sig. Därför är det viktigt att försöka avbryta detta handlingsmönster i tid. Jag skulle rekommendera dig att du söker hjälp för det.
Du kan ta kontakt exempelvis med din lokala hälsovårdsstation och förklara ditt problem, eller vända dig till Psykosociala Centret. Det finns olika metoder för att bli kvitt denna typ av nervositet, som bland annat baserar sig på kognitiv beteendeterapi.
Det finns många som lider eller har lidit av liknande saker, så detta är absolut ingenting som du behöver skämmas över.
Det som vore viktigt nu är att du försöker kämpa emot rädslan och nervositeten så att den inte sprider sig till också andra områden av ditt liv. Försök att fortsätta göra saker, fastän det känns jobbigt, för att ditt nervsystem så småningom ska lära sig att det inte är farligt. Utmana dig själv med små små saker i taget. Jag vet inte om du redan gör meditationsövningar, men det kunde vara ett bra sätt för dig att lära dig reglera ditt nervsystem i såna här sammanhang. Ditt nervsystem verkar tro att du är i fara i de situationer som du beskriver, och reagerar med att exempelvis öka din puls så att du ska kunna kämpa eller fly. Du kan lugna ditt nervsystem igen så att det tror att du är utom fara, ifall du lär dig att andas riktigt djupt och långsamt medan du fokuserar på andningen. Att ”fokusera på andningen” kan låta som en kliché – men det är för att det många gånger faktiskt funkar. Du kan öva dig på att meditera, på att göra olika body scans, och fokusera på andningen genom att testa olika ledda meditationer från exempelvis youtube eller någon app.
Rädsla och nervositet kan kännas helt jättejobbigt – men kom ihåg att känslan i sig själv inte kan skada dig! En känsla kan inte vara farlig, bara obehaglig. Du är trygg, även om det inte känns så.
Ifall du blir illamående och kanske känner att du behöver spy så kommer detta givetvis vara väldigt jobbigt - men det är inte så livshotande som din kropp försöker säga åt dig, ens då. Skulle du känna dig mera förberedd och i kontroll om du hade med dig en plastpåse i väskan, just in case?
Finns det något i ditt liv som hänt, som startat denna cirkel av att känna sig otrygg? Om du kommer på något sådant, så kan det hjälpa den nuvarande situationen att försöka bearbeta denna händelse, exempelvis genom att skriva dagbok eller prata med någon om det.
Ibland kan denna typ av obehag bli förstärkt av att man känner att det finns andra människor på plats som kan se en. Därför vill jag tipsa om att du kollar DEN HÄR videon som handlar om psykologin bakom det, och tipsar om hur man kan tänka. HÄR är en video på samma tema, med fler exempel. Jag rekommenderar också DEN HÄR videon.
Jag hoppas att din situation blir bättre snart!
Kram, Kix