infektion?
21.01.2015
Hejsan! Jag har liksom under två veckor haft lite ont "där nere". Eller inte ont direkt men värkar nu som då. Det känns att det är liksom på "utsidan" som det gör ont inte på insidan på något sätt. Så jag funderar, kan man få infekterat könshåret på något sätt? jag har rakat mej så det gjort ont samt typ badat i badtunna efteråt...kan det vara något som är inflammerat? Eller svamp eftersom det luktar illa ibland? Jag mår annars prima men när jag börjar tänka på det kan det också börja värka så tror ibland att jag är inbillningssjuk... men vad kunde det vara? Anonym
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga! Ja det kan mycket väl vara en infekterad hårsäck som gör att du har ont. Här kommer lite fakta om hårsäcks inflammation:
Man kan få inflammationer i hårsäckarna, särskilt om man rakar eller vaxar benen eller underlivet för att ta bort hår. Det är vanligast att inflammationerna finns i hårsäckar på armarna, benen, underlivet, ryggen, bröstet eller axlarna. Orsaken till att man får en hårsäcksinflammation är att det har uppstått en rubbning i balansen hos de vanliga hudbakterier och svamp som alla har på huden. Då kan andra bakterier eller svamp trivas bättre och ge inflammationer i hårsäckarna. Inflammationerna uppkommer oftare när huden är varm och fuktig, till exempel på sommaren.
Symtom
Hårsäcksinflammationer liknar små finnar eller kvisslor, men det finns ett litet hårstrå mitt i utslaget. Man kan få enstaka eller många hårsäcksinflammationer och det är vanligt att de kliar.
Behandling
Om man har besvär av hårsäcksinflammation bör man använda klorhexidinlösning, som motverkar bakterier. Det finns att köpa receptfritt. Man använder lösningen en gång om dagen under två veckor när man duschar eller badar. (källa www.1177.se)
Ifall symptomen fortsätter kunde du konsultera en sakkunnig. Du kan ju beställa tid till din hälsovårdscentral, det är alltid viktigt att sköta om sin hälsa. Ifall du studerar kan du också vända dig till studerandehälsovården och få hjälp via dem.
Ha en trevlig vår!
Tiina P - Reimari.info