inflamation i helix
19.06.2016
hej att jag tog i april ett örhänge uppe i brosket på örat (i helix) med en pistol. Som det år rekomenderat att inte göra men iaf. läkningen gick bra ända tills jag av misstag råkade ta ut det (för tidigt). det har varit ständigt svullet irriterat och inflamerat. jag har tvättat varje dag med septidin och ibland saltlösning men det far inte bort. jag orkar inte håll på såhär varje dag. vad skall jag göra. och man skall inte ta ut örhänget. jag har ett vanligt örhänge i så när örat är svullet får det inge luftrum. jag skulle vilja byta till en ring. går det och var isf skulle jag byta? eller köpa ring? tack på förhand.

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
20.06.2016
Hej,
en helix kan ta flera månader innan den har läkt till fullo. Du har alldeles rätt i att inte ta ut din piercing i det här skedet. Det kan orsaka att inflammationen "stängs inne" om hålet då läker, istället för att vara en ytlig inflammation. Jag vet inte hur länge du har gått med den inflammerad nu, när råkade du ta ut smycket? En helix är bra att tvätta upp till två gånger per dag under början av läkningstiden och man ska se så det inte finns något smuts runt den.
Om du gått med den inflammerad ett längre tag nu så tycker jag att du ska börja med att gå till en riktigt piercingstudio för att visa upp den. En studio har den bästa kunskapen om hur man ska sköta piercingar och de kan berätta för dig hur du ska gå vidare. Där kan du fråga dem också i vilket skede du kan byta smycket till en ring. Hos dem kan man även köpa ringarna.
Vid allvarliga infektioner ska man alltid söka sig till läkare.
Gå och visa upp den för någon som vet nu till att börja med och så hoppas vi du får bra instruktioner hur du ska gå tillväga :)
Hälsningar Alexandra