Inte urinvägsinfektion, men vad?
18.12.2014
Hej!
Har haft symptom på urinvägsinfektion i en vecka nu. Jag var och tog urinprov fjärde symptomdagen (har dock inget minne av att det skulle ha svidit när jag tog urinprovet, men nog alla andra gånger) men där visade det att jag inte hade urinvägsinfektion. Undrar vad det isåfall kan vara? Symptomen jag har är att det svider efter att jag kissat, känner mig även kissnödig ett tag efter att jag varit på toaletten (går eventuellt om efter en stund) har också mörkare urin än vad jag brukar ha. Tror inte att jag har nån könssjukdom eftersom symptomen har kommit nyligen och min partner och jag har varit ihop ett tag, och jag tror int han har varit otrogen. Kan urinvägsinfektion bero på virus? Och hur behandlar man det isåfall, kan det vara möjligen att det är det jag har? Jag hade även feber en stund på tredje natten.(då när symptomen blev starkare)
Är det isåfall nåt som går om av sig själv eller borde jag uppsöka vård?
Tacksam för svar frågande
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2014
Hejsan, vi frågar en av våra experter och sätter svaret här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
Jag tycker att du ska lämna ett nytt urinprov för att se om du verkligen inte har UVI (=urinvägsinfektion). Om det provet också är rent så behöver du nog testa om det skulle vara så att du har klamydia. Symtomen på UVI och klamydia är ganska lika varandra. Om det är så att du skulle ha klamydia betyder inte det att din pojkvän eller du har varit otrogen, klamydia kan man bära på symtomfritt under en lång tid (jag har hittat uppgifter på att man inte vet hur länge, men upp till troligtvis två år). Din pojkvän ska också ta ett kontrollprov så vet ni båda två att ni inte har klamydia, det är en mycket vanlig könssjukdom och riktigt lömsk eftersom den kan vara helt symtomfri!
Om det är så att du varken har UVI eller klamydia behöver du undersökas av en gynekolog/läkare för att ta reda på varför du har de symtom du har.
UVI orsakas för det mesta av bakterier och då behandlar man med antibiotika, i mycket sällsynta fall orsakas UVI av virus och då ska infektionen läka ut av sig själv.
Hälsar Diana