Jag har tics och måste göra saker i en viss ordning
10.01.2022
Jag har så länge jag kan minnas haft någon form av tics. De har alltid varit ganska små och bara några få åt gången. Jag har trott att de var något jag skulle växa ifrån, men de är fortfarande kvar.
De senaste månaderna, har de dessutom ökat rejält. Från att bara ha varit ett litet irritationsmoment tar de nu upp större delen av min vakna tid. Jag måste jämt göra olika rörelser och läten, organisera och sortera saker så att de ligger perfekt och äta saker i en viss ordning. Jag kan inte trampa på sprickor i marken och jag tvättar händerna och duschar så varmt att det gör ont annars känner jag mig inte ren.
Jag har allt svårare för att koncentrera mig. Jag kan sitta och lyssna på en föreläsning utan att uppfatta vad som sägs, för allt jag tänker på är om mina fötter verkligen är parallella med golvbrädorna. Jag är utmattad och har börjat undvika att umgås med andra för att jag inte orkar. Det känns som att detta tar över mitt liv. Vad ska jag göra? Tics

Ungdomsinformatör Kix svarar
En Decibel-expert svarar
21.01.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Det låter som att dina tics har övergått till att vara någon typ av tvångstankar, och du skulle må bäst av att söka dig till professionell hjälp så att du så fort som möjligt kan få stöd och en eventuell diagnos. Det finns något som kallas för OCD, och har man det så kan man få tvångstankar av det slaget du beskriver (även om vi ju givetvis inte kan säga om det är det du har, såhär via nätet, det behöver vara en psykiatriker som utreder). Den här typen av tvångsmässiga tankar och beteenden kan kännas väldigt kontrollerande av ens liv och bli jobbigt, så ju tidigare man får hjälp desto bättre!!
Vi tycker absolut att du ska gå vidare med saken till en psykolog eller psykiater. Det lönar sig att ta tag i problemet tidigt, för tyvärr kan såna här problem bli värre när de lämnas obehandlade. För den här typen av problem är rekommendationen kognitiv beteendeterapi vilket är en typ av samtalsterapi där du får medel och strategier att ta till när tvångstankarna kommer. Men sök dig till sjukhusets psykiatriska avdelning, därifrån kan de hjälpa dig att få en utredning och hitta rätt terapeut! Om du har människor nära dig du litar på (till exempel föräldrar) kanske de kan hjälpa dig om det känns tungt?
Terapi och eventuellt en medicinering ger dig verktygen att bekämpa tankarna och återta kontrollen över ditt liv. Kämpa på och allt gott!
Kram, Kix och Henna