Jätteorolig!!!!!!!!
20.12.2013
Hittade in riktigt någon kategori men till frågan!
Jag är Jätteorolig över en sak! Jag har en liten knöl i nacken! Den ligger på vänster sida och är inte större än en ärta!Jag vet inte om jag har haft den längre, men jag upptäckte den för sisådär 1-2 månader sen!Jag sa till min mamma, och hon sa att det kan va en såndär körtel, för att jag hade varit förkyld! Jag tänkte att det var säkert anledningen! Men nu efter typ 1-2 månader, så är ja ju INTE förkyld längre! Och den har inte försvunnit och inte blivit mindre! Ingenting!
Det tar inte ont om man trycker på den lite, men om man trycker hårt tar de sjukt! De går liksom inte "in" om man trycker in den! Jag är Jätteorolig om vad detta är! Kan det vara en cancerknöl? Eller hur länge tar det för en såndär körtel att försvinna?
Svara fort! //Orolig! Lillajag!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2013
Hejsan, Din mamma kan nog ha helt rätt i att det är en förstorad körtel pga förkylning, sånt kan sitta i länge efter att man blivit frisk. Men det låter också som att det skulle kunna vara en talgansamling, lite som en finne men som bara är där inne, alltså inte som en röd varig finne på ytan. Det är mycket vanligt speciellt i tonåren, jag har själv haft en sån och det tog flera år innan den försvann. Du har nog inte cancer, det behöver du inte vara rädd för. Sen att den rörs är ju ett bra tecken, den är inte fastväxt i något där under. Om du har kvar den ännu när skolan börjar efter jullovet kan du gå till skolhälsovården och visa upp den så kan de säga att det på riktigt inte är något farligt. Det är ju lite svårt att säga exakt vad det är när man inte har sett det. Men du behöver inte vara orolig över det, det kan jag iaf säga utan att ha sett det.
Njut av julen nu och ledigt och så far du till skolhälsovården sen i januari.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna