Kan inte sova
04.02.2015
Hej! Ända sedan min kille har åkt in till armen har jag haft svårt att sova. Jag drömmer mardrömmar nästan varje natt och flera gånger per natt har det hänt. Och då när jag vaknar från drömmen funderar jag över drömmen och är rädd vilket gör att det tar en lång tid för mig att somna om igen. Det känns som att mitt huvud kommer att explodera om jag inte får sova utan att bli störd av mardrömmar. Enda gången i veckan jag får sova ordentligt är på helgerna han är hem. Har nog haft problem med mardrömmar före han for in till militären också men då så fort jag vaknade kunde jag bara krypa intill honom och kände mig trygg igen och kunde somna om. Har ni några förslag till vad jag kan göra med mardrömmarna och sovandet? Skulle vara skönt att få känna sig utvilad och pigg. Kramar :) Trött tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.02.2015
Hej Trött tjej! Sorry att du har fått vänta lite på ditt svar! Jag ska försöka kompensera dej och svara långt och utförligt istället. :)
Alla behöver inte sova 8 timmar/natt. Vuxna kan klara sig mellan 6-9 timmar/natt. Det är vanligt när man undersöker sömnproblematik att man konstaterar att problemet inte var så allvarligt som man först hade trott. Det är naturligt att vakna till mellan 5 till 15 ggr/natt. Vid förhöjd stressnivå, vilket jag tror att du har nu, kan man vid det naturliga uppvaknandet vakna till mer och därför minns man de bättre än vad man skulle göra om man vore mindre stressad. Upplevelsen blir då att man sovit dåligt och varit vaken mycket, trots att man faktiskt bara varit vaken de korta stunderna som är helt normala under en natts sömn.
Psykiska problem som depression eller ångest, en stressig situation som längtan efter pojkvännen kan göra att det är svårt att somna in/om. Nu tror jag att du vet vad som orsakar din nattliga oro, pojkvännens oregelbundna frånvaro, vilket gör det lättare också att veta hur du ska hantera detta.
Tror du att du kan förbereda under dagen för att få en bättre nattsömn? Har du någon du kan tala med din nattliga oro om? En skolhälsovårdare, skolkuratorn eller en "vanlig trygg vuxen"? Att lyfta katten på bordet kan befria dina nätter från mardrömmar. Ett tips kan vara att göra sängen extra mysig när den är tommare - mycket kuddar, stort täcke, mera kläder på osv. Att vara fysiskt aktiv under dagen är toppen och något jag varmt rekommenderar. Undvik tupplurar dagtid! Försök gärna ha en jämn sömnrytm över veckan - att du går och sova och vaknar ungefär samma tid varje dag. Att sova på helgerna 3-4 timmar senare är inte att rekommendera. Undvik uppvarvande aktiviteter ss fysisk aktivitet, data/tv-spel och surffande innan läggdags. Undvik helst alla former av skärmar en timme före läggdags, deras blåa ljus påverkar våra hormoner som styr vår inre dygnsrytm.
Jag är förtjust i KBT (=kognitiv beteendeterapi). Om du tycker om att läsa skulle jag rekommendera att du går till biblioteket och söker KBTböcker. Det finns om KBT och stresshantering, KBT och sömn osv osv.
Lycka till & sköt om dej! Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare