kan man ha en ofarlig knöl på halsen??
23.08.2024
Hej, jag har i snart ganska exakt ett års tid haft en liten knöl på halsen, den är ganska hård och kanske 1-2 cm, jag är och har alltid varit livrädd att det ska vara typ cancer, men jag har besökt skolhälsovården minst 3 gånger och en riktig läkare en eller två gånger, men dom alla bara säger att dom knappt känner den, men dom trycker inte ens på halsen, och de som har kännt den har sagt att jag bara ska vänta och att det inte är något farligt men jag e så rädd att de endå ska vara något, den har knappt växt något sen jag upptäckte den men jag får så ofta panik över vad det skulle kunna vara för jag vill verkligen inte dö. Jag har prövat tala med kurator men det hjälper inte knölen finns ju kvar och det känns som att läkarna inte tagit de på alvar och att sen om dom märker att det ör något kommer det vara försent.. Jag är så rädd, men en fråga är att är de ens möjligt att ha en ofarlig knöl på halsen som suttit i ett år och som är ganska hård och så?? För när man googlar står det bara att det alltid nästan är cancer men åh jag vill bara få veta om det är något eller inte. Fast endå skulle jag vara jätterädd över att få besked för att det antagligen kommer vara något dåligt.. Jag vet att jag har häsloångest men detta är ju något fysikt som man känner, inte bara en känsla denna gång, snälla svara rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2024
Hej,
Om du har besökt både hälsovårdare och läkare upprepade gånger för detta och de har gett dig lugnande besked så kan du nog lita på det. anledningen till att de inte klämmer så hårt på knölen då de undersöker den är att de vet att skulle det verkligen vara någonting att oroa sig över så skulle knölen kännas med det tryck som de använder. ALLA kroppar är fulla av knölar och knutor både här och där, som kan uppstå till följd av många olika saker så det är INTE så att alla små knölar skulle vara cancer. Lita på att läkaren skulle ha skickat dig vidare för ytterligare undersökningar om hen hade trott att det fanns behov för det. Det är förhållandevis ovanligt att man skulle upptäcka cancer hos unga personer för att det finns en knöl någontans, oftast upptäcks av andra anledningar. (T.ex. längre tider av uttalad trötthet, viktförändringar, blekhet eller avvikande provsvar vid blodprov.)
Jag tycker att det är bra att du följer med om knölen utvecklas på något sätt, men det räcker med t.ex. en gång i månaden. Och om den förändras så kan du kontakta en läkare pånytt. Men om ditt allmäntillstånd annars är gott och du mår bra - så får du försöka lägga din energi på att ge din kropp vad den behöver - för då märker man också tydligare själv om någonting är fel i kroppen.
Kram,
Tessi