KLAMYDIA OCH GONORRE
03.05.2015
Hej! Min kille har haft sex med en annan tjej xa 1 år innan vi träffades. Hon hade haft sex med flera innan. Min kille och hon hade kondom men oskyddat oralsex. Jag träffade honom i mitten av oktober. Jag testade mig för klamydia och gonorre i könsorganen i december och killen för klamydia i januari. Jag och min kille har haft oralsex och vaginalt sex sedan oktober. Kan jag därmed tro på att jag inte hr någondera sjukdom i munnen,underlivet eller anus? Funderade också att min kille och den andra tjejen hade oralsex, kan han därmed ha blivit smittad av hennes saliv som runnit ner till anus och behöver jag oroa mej över det? Tacksam för svar!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hej! Du berättar inte om någon av er har symtom på könssjukdom eller inte... Jag får inte riktigt klart för mej om det här är en sak du oroar dej för i teorin eller om det finns verklig anledning. Skulle det inte vara enklast att ni båda kontaktar hvc och ber om laboratorieremiss för könssjukdomar och går och kollar er i princip samtidigt?
Sen är det ju faktiskt så att om han är din första sexpartner och du är hans andra så har ni ju inte speciellt stor risk för att bära på könssjukdomar. Finns det här i bottnen en liten oro för de sexuella erfarenheterna han har med sin tidigare tjej? Kan/har ni pratat om det? Känslor av svartsjuka kan ta sig många olika yttryck. Men det brukar hjälpa att "lyfta katten på bordet" och tala om det.
Med vänlig hälsning,  Annika         barnmorska - hälsovårdare