Kliande kejsarsnitt
22.05.2016
Hej!
Efter att ha blivit akut kejsarsnittad och det gått 2 år sen han föddes,och har problem ännu med snittet att det känns skumt, klias och blivit som ett hudhäng, dagligen där snittet är,börjar klia ännu mera när magen ligger hud mot hud. Har svårt att hitta byxor som jag godkänner för det första måste de vara högre än snittet och ej för högt så att hudvecket hamnar i klämm. Talar ej om ett litet veck. Känns mera som att skulle jag fött vaginalt skulle magen dragit ihop säg bättre. Men p.g.a snittet så kan ej magen dras ihop sig lika bra. Så har jag börjat överväga en operation om det skulle få värken att försvinna.
Så Kan man få fpa ersättning om man gör en bukplastik p.g.a att man har smärta? Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.05.2016
Hej.
Jag tycker absolut att du skall boka en läkartid och gå och tala med en sakkunnig om saken. Jag tycker ju att det skulle vara viktigt att rätta till sådant som har blivit fel, men jag vet ju att det är från fall till fall vad som blir ersatt av fpa. Det beror ju på hur stort "lidande" det orsakar.
Så jag tycker att du skall börja med att ringa till hvc och boka en läkartid. Det är ju möjligt att inte läkaren heller "på rak arm" kan säga hur man skall gå vidare, men isåfall är det ju hens sak att ta reda på. Om det t.ex. handlar om att du skall träffa en kirurg på sjukhuset som tittar på ditt ärr eller hur det fungerar.
Det är bara att ta kontakt med en läkare. Det är helt okej att man inte vet exakt hur det skall gå till, men man får helt enkelt ta reda på. huvudsaken är ju att du får hjälp.
Kram
Tessi