Klump under huden
24.10.2023
Hej, jag har en klump under huden som jag är riktigt orolig över. Klumpen är cirka 2 centimeter bred ungefär och den syns inte ovanför huden. När jag klämmer på den gör det ont, och den är något hård. Hittar inget på google förutom typ cancer och jag vågar inte säga åt mamma bara så där. hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Jag förstår att detta gör dig väldigt orolig och jag tycker att det är jättebra att du tog kontakt hit! Tyvärr är det jättesvårt att svara på vad det kan vara utan att veta mer om saken. När märkte du själv klumpen? Har den funnits där länge? Har den förändrats?
Jag tycker absolut att du skall berätta om detta för din mamma eller för din skolhälsovårdare så att ni kan boka en tid till läkare. Jag tror inte att det är cancer utan det är mer sannolikt att det beror på någonting annat, på många ställen i kroppen har man olika körtlar som kan bli förstprade av olika anledningar och det behöver inte vara någonting allvarligt men det är ändå viktigt att kolla upp vad det är.
Istället för att du nu går omkring och oroar dig ensam så tycker jag att du skall berätta om det för din mamma. Det var tur att du själv märkte klumpen för då kan saken kollas upp och du kan få ett svar på vad det är! Jag tror absolut att din mamma skulle vilja veta om det är någonting som du går omkring och oroar dig över, och efter att du har talat med henne så behöver du inte gå omkring och vara rädd helt ensam. Gör det så fort som möjligt så känns det bättre efter det <3
Kram,
Tessi