Knä problem
05.04.2016
Hej, jag är en tjej på 14 år som har ett problem. Förr förra året fick jag en allvarlig knäskada via fotboll som gör att jag inte kan använda mina knän ordentligt. Jag slutade med fotbollen och nu har jag börjat gå upp i vikt eftersom jag inte kan träna p.g.a mina knän (Oswood-schlatter syndrom, vilket gör att jag har ont när jag böjer och anstränger mina knän). Jag skulle behöva något att göra, har testat dans, simning, cheerleading, handboll, men inget har funkat. Finns det någon idrott/sport ni skulle rekommendera? Tack för svar :) Knäproblem on point
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.04.2016
Hejsan, trist med skador men det brukar nog oftast kunna ordan sig på ett eller annat sätt. Jag sätter din fråga till en av våra experter som säkert kan ge dig några bra förslag på motionsformer. Övningen i länken som Sarah satt här under ser ju inte svår ut men är säkert effektiv. Det låter ju som att prognosen för detta är god, man blir frisk från det. Det kan ta tid men det blir bättre. HÄR, hittar du mera övningar och hur du kan tejpa dina knän för att underlätta. Detta ska du också läsa. Mera att läsa, HÄR. Det är ju inte farligt att ha schlatter knä, det är mycket vanligt och läker oftast av sig själv efter en tid.
Lite utdrag från http://fragbite.se/forum/ovrigt/ovriga-tradar/thread/864829/trana-bort-schlatterslatter:
Man kan fortsätta träna och delta i matcher utan någon större risk för framtida men. Men avlastning från smärtområdet rekommenderas. Tränaren bör informeras och istället ge dig andra icke smärtsamma träningsuppgifter. Exempelvis: Smärtfri teknikträning eller simning för att bibehålla konditionen. Ju mindre du springer desto mindre blir besvären. Detta gäller framför allt i fotboll.
Du kan själv, förutom att vila det smärtande området, använda värmeskydd. Ta varma bad ofta, smågnugga med fingertopparna på det ömmande området och eventuellt få hjälp med tejpning för att avlasta senan, tejpa strax under knäskålen. Ännu bättre är att köpa ett schlatterband.
Eventuellt Voltaren/Orudis gel –salva som finns receptfritt på Apotek kan amvändas vid akuta tillstånd.
Förebyggande träning är bygga upp muskler runt om knät.
Exempel: Stå rakt, håll med ena handen i ett bord, Stå på ett ben, böj det ben du står på rakt fram. Knäet ska gå rakt fram över andra tån. Inte till höger och inte till vänster. Gör likadant med nästa. Upprepa 10 gånger och vila, gör samma en gång till.
Styrketräna lätt med olika övningar som t.ex. benspark, utfallssteg osv.
Stretcha efter VARJE pass, helst även regelbundet då du inte tränar, främst främre lårmuskel.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
ps. hoppas du hittar något som du får hjälp av här. En fysioterapeut eller konditionsskötare kan säkert också hjälpa dig.
Hej
Vila, rekommenderas! Bakom följande länk, finns en superbra övning man kan göra som jag faktiskt tror på. Jag har egentligen inte så mycket att tillägga eftersom du egentligen inte ska göra nåt annat än vila under 6 veckors tid + göra övningen i länken. Men gå kan du ju och promenader är det inget fel på i syfte att hålla vikten nere och konditionen uppe.
http://www.svt.se/fraga-doktorn/allt-du-behover-veta-om-schlatter/
H. Sarah