knäproblem
27.10.2013
Hejsan.
Mina knän har något problem.
Idag så skulle jag hoppa där ute för att få upp värmen men då "sticks" det till i högra knät.
Det tog jätte sjukt.
Senare idag då jag hade simträning så tog jag fart jag under vattnet och då "stack" det till fast i vänstra knät. De tog så sjukt att jag for upp till ytan och skrek.
Asså det sticker inte som en nål utan... de kmr och försvinner lika snabbt som det kom. Jag kunde fortsätta simma direkt efter det. Första gången det hände så kändes det lite tills min träning började.
Är det en sena som bråkar med mig?
Hur undviker jag det för det tar jätte sjukt så resten av träningen var jag rädd för att göra samma rörelse men det gick bra.
Sen vf får man kramp?
vad händer?
Jag får ofta under foten vid träningarna.
Min tränare sa att det är ett vanligt ställe för simtävlare.
Vf är det de?
Min kramp försvinner efter ca 3 min men min kompis fick i benet och för henne tog det 1-2 timmar.
Hur kmr det sig?
Varför och hur får man kramp?
Är myten: du ska inte simma direkt du ätit för då får du kramp! sant?
hurts

Ungdomsinformatören Lena svarar
28.10.2013
Hej hurts!
Jag diskuterade din fråga med en fysioterapeut och hon var bl.a. av följande åsikt (vi börjar från slutet):
- Myten om att man får kramp om man simmar direkt efter att man ätit är nog inte sant.
- Det finns flera orsaker till att man får kramp, de vanligaste är tex: att man har brist på magnesium eller brist på salter i kroppen, att man druckit för lite vatten, att man råkat ut för kall luft och drag, att musklerna är överansträngda och trötta, eller om man försöker "sträcka" på foten eller tex sträta med tårna för mycket. I ditt fall kan det kanske vara något av dessa?
- För att lindra/hindra att få kramper kan du försöka stretcha eller rulla en tennisboll under din fotsula tex på kvällarna en stund då du tittar på tv.
- Kramperna orsakas av att muskeln drar ihop sig.
Sedan om smärtan i knäna:
- I båda fallen då du kännt "sticket" i knäna har du hållit på med sådant som kräver enorm kraft från benen och lårmusklerna. Kan hända att smärtan har något att göra med "kopplingsstället" mellan lårmuskeln och lårbenet.
- Om du inte stött knäna eller fått ett hårt smäll när du tex fallit (?) kan smärtan också orsakas av att du växer. Det är vanligt att man har smärtor i just knäna när man växer.
- Men tyvärr är det omöjligt för oss att veta exakt vad som är felet eftersom vi inte kan undersöka dig. Om smärtorna fortsätter är det nog bäst att du tar kontakt med en läkare eller går in till skolhälsovårdaren så att hon kan skicka dig vidare till skolläkaren.
Hoppas det reder ut sig!
Hälsar ungdomsinformatören Lena