knöl i nacken
26.01.2016
Hej decibel! Här har jag en fråga som behöver snabbt svar! När jag föddes hade jag en knöl i nacken, jag tror det kallas lymfkörtel. Läkarna sa att den skulle försvinna med åren men nu är den ännu kvar och nu är den större och gör lite ont.Vad kan det bero på? Vad är det och är det farligt? Hoppas att svaret kommer snabbt för jag behöver det. anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2016
Hej.
Alla människor har lyfkörtlar på olika ställen på kroppen, i vacken, på halsen, i armhålorna och i ljumskarna. Lymfkörtlarnas uppgift är att sköta om vårt immunförsvar och bilda antikroppar. Om vi t.ex. blir förkylda kan de bli svullna och ibland göra lite ont, men då förkylningen har gått över brukar de i allmänget minska igen inom några veckor. Det låter konstigt att du skulle ha haft en svullen lymfkörtel genom hela livet utan att det skulle ha blivit undersökt, så jag rekommenderar att du går och visar den samt diskuterar saken med din skolhälsovårdare. Så får hon avgöra om du borde gå vidare till en läkare.
Om du har haft den där hela livet så tror jag ju inte att det är fråga om någonting allvarligt, men om den nu har blivit större, och om den gör ont så är det nog bra att gå och kolla upp den.
Kram
Tessi