Knöl på halsen
16.02.2016
Hej, jag vet inte hur länge sen men jag gissar att det var för 2 år sedan typ (kan vara mindre eller mer än två år sen men jag gissar på 2), så upptäckte jag en liten knöl under käken ovanför adamsäpplet (ingen lymfkörtel för den sitter i mitten av underkäken/adamsäpplet). Den är inte rörlig, den sitter fast, men det känns som att den är rörlig för huden glider på den (tror inte du förstår vad jag menar men det var inget viktigt ändå). Den har nog inte växt någonting sen jag upptäckte den för runt 2 år sedan och den har inte ömmat och jag har inte haft feber, kräkningar eller yrsel/huvudvärk sen jag upptäckte den.
Jag är rädd att det är en cancertumör men om det inte är det så uppskattar jag om du berättar för mig vad det kan vara! Jag har inte gått och klämt på den mycket, eller tryckt men det sitter ändå kvar efter så lång tid. Knölen är liten (typ dubbelt så stor som ett riskorn) och avlång och den är mer hård än mjuk (ej stenhård, tror jag inte). Hejsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2016
Hej.
Det är nog jättesvårt att veta vad det är för knöl bara på basen av det du skriver, men jag tror inte att du behöver oroa dig för att det är en tumör. Det är väldigt sällan cancertumörer skulle upptäckas på det sättet hos personer i din ålder.
Eftersom jag inte kan svara på vad det är så tycker jag att du skall gå till en ungdomsmottagning och tala med en sköterska eller läkare som kan undersöka dig. Jag är ganska säker på att det är någonting helt ofarligt, men för att du själv skall kunna slappna av så skulle det vara bra om du blev undersökt.
Oroa dig inte.
Kram
Tessi