Knöl på yttre blygdläpp
20.09.2015
Hej! Jag vet inte om ni har fått en sådan här fråga förr (det har ni säkert) men jag börjar bli lite orolig om vad det är som händer med mitt underliv.
Jag har något som liknar en knöl, kanske lika stor som en ärta på min vänstra yttre blygdläpp. Den är röd/rosa med en liten mörk prick i mitten, och jag förstår inte vad det kan vara. Den kliar inte eller svider eller något, men den känns liksom ändå. Kanske jag bara inbillar mig också bara för att jag vet att den är där.
Skulle vara väldigt tacksam för svar! Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2015
Hej.
Jag tror att knölen du har på blygdläppen är helt ofarlig, det låter som en täppt talgkörtel eller finne. Om man har haft oskyddat sex så skall man alltid beakta möjligheten att det kan röra sig om någon könssjukdom, men om man vet att det inte finns någon sådan risk så är det antagligen någonting ganska harmlöst.
Precis som på nästan alla andra områden på kroppen kan man få finnar eller täppta porer och talgkörtlar runt eller på könsorganen. Ibland kan fettet i en täppt talgkörtel "kapslas in" så att talget blir som en liten hård boll inder huden som bara blir kvar, ibland försvinner de av sig själva efter en tid och ibland finns de kvar. Men de behöver inte nödvändigtvis åtgärdas på något sätt om de inte orsakar problem. Så om knölen inte gör ont eller verkar irriterad så tycker jag att du bra kan vänta och se vad som händer.
Om knölen gör ont så kan du visa upp den på hvc eller preventivrådgivningen men annars är det nog bara att vänta och se om den försvinner av sig själv.
Kram
Tessi