knöl vid analöppningen
02.05.2016
jag har fått en konstig mjuk knöl vid analöppningen. Det känns väldigt konstigt och i mellan kan det ta lite sjukt, men bara lite. Bölden är ganska mjuk och i bland åker den typ in i analhålet. HAR JAG CANSER!!! emilia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2016
Hej.
Nej, det är inget allvarligt och du har inte cancer. Jag är ganska säker på att det du har vid analöppningen är en liten hemorrojd. Det kan också låta väldigt skrämmande, men det är absolut inte farligt och det är JÄTTEvanligt. Hemorrojder beror, lite förenklat, på att blodkärlen, d.v.s. blodådrorna blir förstorade och därför uppstår en liten knöl.
Hemorrojder brukar försvinna av sig själv, men du kan själv hjälpa till genom att t.ex. undvika förstoppning. Det är vanligt att man får hemorrojder om man ofta har hård mage (förstoppning) eller om man måste krysta väldigt mycket då man går på wc. Så om du vet att du ofta brukar ha hård mage och måsta sitta länge på wc så kan det vara bra om du börjar äta lite mer fibrer och ser till att du dricker tillräckligt med vätska. Fibrer får du t.ex. från mörkt bröd, frukt och grönsaker. Det är ju jättesvårt att veta eftersom jag inte har talat med dig om saken men om du åt t.ex. en skiva mörkt bröd, en frukt och en morot till om dagen så skulle kanske det räcka för att din mage skulle fungera lite bättre och då skulle antagligen hemorrojden försvinna och kanske inte komma tillbaka lika lätt.
Om det skulle vara så att hemorrojden börjar göra ont så kan det vara ett tecken på att den är inflammerad. Isåfall kan man köpa en salva receptfritt på apoteket, den heter Sheriproct NEO. Men om du inte nu har några besvär av den (annat än att den förstås är irriterande) så kan du nog bara vänta på att den skall försvinna. Det kan ta några veckor men brukar ändå gå av sig själv. Om det skulle vara så att den finns kvar ännu om 6 veckor, eller att du får några andra problem av den så tycker jag att du skall tala med dina föräldrar eller med din skolhälsovårdare om saken.
Ingen fara, det ordnar sig!
Kram
Tessi