Knut i armhålan
10.01.2024
Hej!
Jag har i flera månader haft en liten kula i armhålan men har bara tänkt att det är något ingrott hår eller något. Igår kände jag att jag var öm i armhålan och nu har den lilla kulan blivit 1-1.5cm i diameter. Är detta något jag bör kolla upp och hur gör jag då? Eventuellt hypokondriker?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.01.2024
Hej,
Du skriver att du först trodde att det kunde röra sig om t.ex. ett ingrott hår, så då antar jag att "knölen" är belägen ganska direkt under huden, d.v.s. inte så djupt in? Det kan precis som du skriver vara, eller ha börjat som en inflammerad hårsäck eller talgkörtel, men eftersom den nu verkar ha blivit irriterad och är öm så tycker jag att du skall gå och visa upp den. Du kan ringa till hvc och be om att få träffa en sjukskötare, som i sin tur kan ta ställning till om en läkare borde ta en titt, och om det eventuellt kan behövas t.ex. antibiotika eller någon behandling för att knölen skall försvinna.
Med tanke på det du skriver så tror jag inte att det är direkt allvarligt, men eftersom den är öm och har blivit större så är det bra att kolla upp saken.
Kram,
Tessi