Kobenhet
04.02.2016
Hej!
Jag har några frågor om mina knän.
Min farmor har just fått knäprotes och många i vårt släkt har fått protes i sina knän.
Jag brukar använda skoinlägg, men använder inte skor inomhus.
Ibland kan det börja göra lite ont i mina knän om jag går eller springer en längre sträcka. Jag är också svagt kobent.
Kan jag ändå fortsätta att sringa och idrotta som jag brukade förr?
Har nu hållit upp en stund p.g.a mina bekymmer.
Tacksam för svar! :) Hanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej Hanna!
Det vore nog bäst om du konsulterade en fysioterapeut eller en läkare som är lite mer kunnig i den här typen av problem och som ser just dina knän. Rätt skött från unga år, så ska du nog kunna ha knän utan smärtor och leva ett normalt liv många långa år. Men slarvar du exempelvis med skoinläggen, inte tänker på hur du håller benen när du tränar, springer i fel sorts skor osv, så kommer troligen problemen igen - och blir snabbare värre. Har du fått specialgjutna skoinlägg redan, alltså utprövade just för dina egna fötter? Kolla hur du får det och vart ni ska vända er i er kommun via skolhälsovårdaren. Eftersom du eventuellt växer ännu (även om du inte ökar i skostorlek), så kanske de behöver gjutas om efter några år.
Om du idrottar ska du absolut tala med din tränare, så att hen kan ge dig råd om hur du ska utföra just din idrottsgren utan att det belastar knäna extra. En idrottsläkare eller fysioterapeut specialiserad på idrott kan säkert också hjälpa dig att få rätt sorts rörelser och stödinlägg. Jag vet inte heller om olika knästöd och stödförband kan funka preventivt, det behöver du kolla upp med någon kunnig.
Jo, det låter säkert dyrt och besvärligt, men tänk om det kommer att vara väldigt mycket värt besväret? Tänk om du inte gör det och så växer något tokigt eller belastas tokigt och så kan du knappt gå om några år? Jämfört att du får rätt typ av stöd nu och så växer det rätt istället?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott