könsjukdom?
12.08.2014
Hej decibel! Tack för att ni finns, för vet inte hur jag skulle klara mig annars <3
Fast jag har länge undrat om jag har en köns sjuktom.. Jag har tittat på Umo.se test hur mycket man vet om könsjukdomar, och några stämmer in på mig.
Kondylom: Jag har fått en vårta, en ganska platt vårta som inte syns bra men om man försöker så ser man den tydligt, som finns på min tå. Det stod att det kan komma vårtor runt könsorganen och fötterna. eller så inte, jag vet int! Menn jag är orolig.... Herpes: Jag har läppherpes, och får blåsor på läpparna, fast om jag har läpp herpes, har jag då oxå herpes i underlivet? Eller finns det större risk? Är herpes i underl.. farligt?och jag har 2 elr 4 gr fått ett litet litet sår som jag haft riktigt nära hela könet, betyder det att jag har herpes där? och en annan fråga: Ibland kliar det i köns håre... Är det nåt farligt elr? å ibland luktar det super konstit, inte bra)! Tack på förhand ! hej.se

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2014
Hej.
Det är bra att du hör av dig och frågar då det är någonting du funderar över. Det är alltid bättre att fråga än att sitta ensam med sina funderingar. Nu till saken.
Vårtan du har på din tå har nog ingenting med kondylom att göra. Det är sant att både kondylom och fotvårtor orsakas av samma typ av virus, men de är inte samma sak.
Herpes som man har på munnen är också ett virus, som är jättevanligt. För vissa blommar det upp och man vår blåsor flera gånger per år, och för andra kommer blåsorna bara en gång. Herpes är dock smittsamt, och kan även smitta från munnen till underlivet. Så precis då du har nya blåsor och munsår så skall du undvika att kyssas eller ha oralsex för att inte föra smittan vidare, men då blåsorna försvunnit är det fritt fram igen. Jag vet inte om de små såren i ditt underliv beror på herpes. Och herpes i underlivet är inte heller farligt, även om det kan vara obehagligt och irriterande. En av anledningarna till att alltid använda kondom under samlag är ju att skydda sig själv och sin partner från eventuella smittor.
Att det kliar i könshåret ibland är nog normalt. Precis som vilken del som helst av kroppen så kan det ju klia om det blir varmt och fuktigt eller instängt. Detsamma gäller underlivet. Flytningarna från slidan kan lukta lite olika beroende på var i menstruationscykeln man befinner sig o.s.v. men om de börjar lukta direkt illa så skall man nog kolla upp saken för då är det oftast frågan om någon infektion som kan behöva behandlas. Ta isåfall kontakt t.ex. med din skolhälsovårdare så kan hon skicka dig vidare på prover eller till läkare om det skulle behövas.
Hälsningar
Tessi