könssjukdom
21.04.2015
hej! kan man ha en könssjukdom om man får vätska rätt ofta ur snippan eller är det normalt? och har små små prickar i underlivet på insidan av blyläpparna eller är också det normalt? jjja

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.04.2015
Hej Jjja! En könssjukdom får man via slemhinnekontakt med en partner som bär på en könssjukdom. Du berättar inte om du har haft sex eller inte... Om du inte har haft sex ännu kan du inte heller ha en könssjukdom. Om du kan ha en könssjukdom behöver du ta kontakt till skolhälsovården/ hvc för att få konstaterat vilken könssjukdom i laboratorietester och få medicin. Du kan läsa mera om könssjukdomar här.
Eller är det helt vanliga normala flytningar du menar? Flytningar ska alla kvinnor ha och de börjar man ha i viss mån i mycket tidig ålder - oftast innan man är tonåring. Flytningarna har en skyddande funktion mot bakterier och smuts men också som smörjmedel för torra slemhinnor är ömma och får lätt skador. Du kan läsa mera om flytningar här.
Prickarna på blygdläpparna kan vara olika körtlar (ex talgkörtlar, svettkörtlar) du ser eller också smegma som ska vara där som smörjmedel mellan slemhinnorna. Sådan ska man ha. Men det ska inte se ut som blåsor - det kan vara symtom på en könssjukdom. Du kan läsa mera om det kvinnliga underlivet här.
Hoppas du fick hjälp med det du undrade över!
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare