Könssjukdom
07.06.2014
Hej
Min flickvän har sagt till mig att hon har sveda när hon kissar och hon har också haft lite mellanblödningar samt lite känsligt underliv. Symptomen pekar ju lite mot klamydia men vi har ännu inte testat. När vi talade om det härom kvällen blev det lite dålig stämmning eftersom det kräver oskyddat sex och jag är nu lite nervös över ifall om hon har varit otrogen. Vi borde förståss testa före vi drar några slutsatser.
Om det visar sig att vi båda har så kan det vara så att det är jag som haft smittan, för jag fick en avsugning för lite över 3 år sedan och ett år före det hade jag oskyddat sex en gång men efter de två är min flickvän min enda sex partner.
Tack för svar! Fundersam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2014
Hej Fundersam!
Hm, jo det är knepigt med misstankar om otrohet när sådana här symptom dyker upp som ovälkomna gäster. Hela tilliten och förtroendet i en relation är knepigt och det kunde vi fundera mycket kring med dig - men istället kunde du kanske få hjälp med den biten genom våra infosidor om Parförhållande och speciellt då om Tillit och förlåtelse.
Precis som du skriver så kan sveda vid urinering, irriterat underliv och mellanblödningar tyda på en könssjukdom. Men kanske också på en bakterieinfektion - det kan finnas fler saker som ger samma symptom. Därför skulle det såklart vara bäst att hon gick till HVC för labbprover. Det borde räcka med att hon i infon ber om en remiss till laboratoriet för att testa för könssjukdomar eller bakterieinfektion och så får hon gå och ta proven. Det kan vara lite olika på olika hälsocentraler, det kan också hända att hon borde gå via preventivrådgivningen eller en allmänläkare. Samma gäller när du vill testa dig själv. Just klamydia brukar bryta ut 1-3(4) veckor efter smittotillfället, så knappast är det du som burit på smittan så länge som 3 år.
Men det är superduperviktigt att ni nu båda går och testar er för klamydia oavsett vemvadhurnärom ni smittats, eftersom obehandlad klamydia kan ge svåra komplikationer som kan göra att tjejer har svårt att bli med barn senare eller inte kan få barn alls. Därför är det alltid skäl att meddela sådana man haft sex med den senaste tiden, så att de kan låta behandla sig. Väldigt ofta ger dock inte klamydia några symptom alls, fastän man är smittad, och det är därför som den sprids så snabbt och lätt nuförtiden. Plus att den smittar bla via oskyddat mun- och oralsex, som också blivit allt vanligare. Därför borde man meddela alla man haft någon form av sex med - men det där berättar de i så fall mera om på hvc när ni får antibiotika. Så gå och testa nu!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)