Könssjukdom om man slickar trosor?
19.03.2015
Hej!
Jag undrar om man kan få en könssjukdom genom att endast slicka en kvinnas trosor. Har alldrig haft sex eller liknande! Vill bara vara säker.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.03.2015
Hej!
Högst troligen kan man inte få någon könssjukdom av att slicka en kvinnas trosor. Men det kanske beror på dels vilken könssjukdom det är frågan om och dels hur färskt hennes slidsekret/flytningar i trosorna är. Är det väldigt färskt, typ varmt ännu, kanske virus och bakterier fortfarande lever och kan smitta dig via slemhinnorna i munnen. Sannolikheten är knappast stor, men i teorin. Kan tänka mig att vissa hp-virus i allra värsta fall kan smitta så, och som känt är kan en del av hp-virusen ge vissa personer olika cancerformer (tex muncancer) efter ett antal år. Men igen, det ska nog oturas otroligt ifall det skulle hända. Risken att bli smittad är nog större om man ger en kvinna oralsex, slickar henne i underlivet, eftersom det då blir slemhinna mot slemhinna och det kan räcka för vissa könssjukdomar att smitta. Starkast smittar kroppsvätskor, som sperma och blod.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott