Konstigt bubbel
17.04.2014
Hej, jag har ett bekymmer för längst ner i magen så kurrar/bubblar det lätt hela tiden ibland högt men oftast tyst. Då man googlar på vad det kan vara står det att man är gravid men jag är helt säker på att jag inte är det, så vad beror det på och är det farligt? Ann

Nuorisotiedottaja Liselott svarar
25.04.2014
Hej Ann!
Högst troligen så är bubbel i magen antingen hungerkänslor eller luft i tarmarna. Kurr i magen vet du säkert hur det låter, så vi antar att du menar en mera bubblande känsla? Då är det garanterat alltså bara luft i magen. När luften rör sig i tunn- och tjocktarm så kan det... nå klucka är inte riktigt rätt ord, men tja, bubbla, gurgla eller fladddra kanske man kunde säga. Tarmarna finns ju även långt nere i magen, medan magsäcken sitter högre upp.
Problem med luft i magen kan man få av olika sorters mat, men mycket oftare av kolsyrade drycker och av att tugga tuggummi. Kanske du rapar/pruppar en del, men har egentligen bara lagt märke till den bubblande känslan i magen? Vissa födoämnesallergier eller -känsligheter, som laktosintolerans, kan också ge luft i magen och därför underliga ljud. Om man sitter mycket så brukar man lättare få luft i magen som liksom stannar där utan att åka ut åt endera hållet. Så att äta vettigt och röra på dig borde nog reda upp magen åt dig :)
Skulle det röra sig om ett foster som rör sig i livmodern, så brukar en tjej som väntar första barnet inte kunna känna igen babyns första sparkar (känns nästan som fjärilsfladder fast inifrån) först i vecka 20, allra tidigast i vecka 15 (förbi åtminstone 3:e eller 4:e månaden), och då är redan magen så stor och de andra graviditetssymptomen så starka att man knappast kan missta sig på att man är gravid.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott