Konstigt mage
18.09.2023
Hej! Har sedan förra torsdagen haft konstig mage, men det är typ bara från morgonen för vaknar och ganska fort efter behöver jag gå på toaletten och då har jag varit lite lösare i magen än vanligt och vissa dagar har jag även varit väldigt lös i magen, har även haft som mensvärk nere i magen men skulle säga att jag har haft det förut när jag har haft orolig mage. Åt bakverk med mycket socker och mjöl i på onsdagen, så funderar ifall magen reagera på detta, eftersom jag även förut har reagerat på saker och magen har blivit konstig vilket resulterat i illamående och konstig mage. Har även ätit bakverk under helgen pga kals, och idag måndag morgon är magen helt kass.
Går på slinda minipiller och tagit dem som man ska, så tror inte jag är gravid.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2023
Hej,
Du skriver att du även tidigare har reagerat med magproblem då du har ätit bakverk med socker och vetemjöl, och jag tror precis som du att dt kan ha ett samband. Lite beroende på vad man äter för typ av bakverk så är t.ex. bullar - som innehåller både jäst, vetemjöl och socker ett ganska vanligt födoämne att reagera på. Det innebär inte nödvändigtvis att man har en överkänslighet mot spannmål utan det är ganska vanligt att kroppen tycker att det blir "för mycket". Vissa reagerar med att få hård mage, andra med ökade gasproblem och vissa precis som du, med att magen blir lösare än normalt. Värken du känner i magen hänger antagligen ihop med att tarmarna "krampar" eller är extra aktiva, vilket de ofta för också i samband med mens så smärtan kan påminna mycket om mensvärk. Det att tarmarna rör sig mycket är antagligen också orsaken till att du mår illa.
Just nu finns det inte så mycket du kan eller behöver göra åt saken annat än att försöka vara snäll med dina mage och äta sådant som du vet att magen inte reagerar på. Det kan vara ganska knepigt att ta reda på vad magen reagerar på för ibland kan det hända att man "klarar av" att äta t.ex. bakverk och andra gånger gör man inte det. Det kan hänga ihop med hur man mår i övrigt och vad man t.ex. har ätit tidigare på dagen. Men du gör säkert klokt i att försöka begränsa intaget av t.ex. bullar och bakverk om du vill undvika att reagera så starkt på det. Om du vill utreda saken vidare så kan du boka en tid till en läkare vid hvc som kan lägga remisser till provtagning så kan ni kolla upp om du t.ex. lider av cekliaki eller någon annan överkänslighet.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att det skulle bero på graviditet.
Kram,
Tessi