Körsbär
28.01.2014
Hej! Min lillebror sa i dag att om man äter körsbär så dödar körsbären cancer bakterierna som finns i kroppen. ÄR DETTA SANT? om det är sant hjälper det bara till dem som inte har cancer enu eller dom som har cancer. Och om det är sant och det bara skulle funka på den som inte har cancer men har t.ex cancer i släkten varför german då inte ett körsbärs vaccin till dem?? eller tvingar dem eller bärettar detta åt dem att det skulle vara bra för dem att äta mycket körsbär!? Men jag vet ju inte om detta är sant nu då det var något min lillebror sa och jag tänkte att om detta är botningen mot cancer varför finns cancer då enu? Bort med cancer!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2014
Hej Bort med cancer!
Ne, det är klart, vore det så enkelt att körsbär skulle bota cancer, så skulle det ju inte finnas några cancerpatienter kvar i världen. Än så länge har man inom medicinska vetenskapen inte hittat något botemedel för cancer som skulle fungera på varendaste typ av cancer. Även fastän de många gånger får bort cancertumörer med hjälp av strålbehandling eller kemoterapi med cytostatika (cellgift) eller genom att operera bort de drabbade områdena, så kanske den kommer tillbaka eller har spridit sig i kroppen genom så kallade metastaser så att man inte kan få bort cancern helt. Därför är cancer av olika slag den nästvanligaste dödsorsaken i Norden.
Cancer är inte bakterier, utan det handlar om att vanliga celler i kroppen som av en eller annan anledning får för sig att börja växa helt okontrollerat - och då dör de andra cellerna runtomkring. Det finns en massa olika former av cancer och alla kan de bero på lite olika saker. Det sägs att all cancer sammmanlagt beror till 5 % på gener (ärftlig tendens till cancer) och resten beror på olika cancerogener, alltså ämnen som kan göra så att de här cellerna börjar växa okontrollera. Du har säkert hört att man kan få cancer av att röka - då är det vissa ämnen i cigaretterna som är cancerframkallande. Inte såklart redan när man rökt första cigaretten och långt ifrån alla rökare får cancer av det. Men vissa ämnen ökar alltså risken för att få cancer och det kan finnas sådana ämnen i allt från tillsatsämnen i färgerna de färgar kläder med i fabriken till i avgaser till i målarfärg till... Ja, det sätts till fler saker på listan för varje år som går. Förr var tex asbest ett vanligt isoleringsmaterial när man byggde hus, men så håxade det att asbest är cancerframkallande och så började den långsamma processen med att få bort asbest-skivorna från alla gamla hus. Idag finns det knappt något hus alls längre som har något av asbest i.
Samtidigt forskas det såklart maaassor efter botemedel och behandlingssätt mot cancer - att så många lider av eller dör i cancer är ju ofantligt dyrt för samhället. Så nu som då hittar man ämnen som hjälper till att skydda kroppens celler från att plötsligt börja föröka sig okontrollerat. Och de här ämnena hör man oftast om både i nyheterna och kan läsa om på olika hälso-sajter, i hälso-magasin osv. "Ät mera B-vitamin..., drick mera grapejuice..." Körsbär hör till de födoämnen som enligt modern medicinforskning innehåller ett visst ämne som hjälper till att skydda kroppen. Så här står det på en sajt:
"Nya forskningsområden visar även på att körsbär kan bidra till att förhindra olika typer av cancer. Det är på grund av det höga innehållet antocyaniner, främst flavonoider, som körsbäret bär på. Annan forskning visar på att en regelbunden konsumtion av körsbär främjar viktiminskning, förebygger diabetes och hjärtsjukdomar samt bidrar till en sänkning av kolesterolhalten." http://www.goforlife.se/produkter/korsbar
Men när det gäller alla de här cancerförebyggande ämnena, så måste man oftast ta det med en nypa salt. Ibland kan det just vara så att ett visst födoämne innehåller ett av de här cancerförebyggande ämnena, men att det inte skulle ge någon effekt om man inte åt typ 10 kg av det varje dag år ut och år in. Allt med måtta. Lika lite ska man lita blint på alla varningsuttalanden om vilka ämnen som kan ge en cancer, tex var det mycket tjafs nyligen om påståendet om att man kan få cancer av att äta för många kanelbullar. Att använda bondförnuftet och sätta sig in i fakta är alltså alltid bra.
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott