Kraftig kramp?
14.09.2014
Hej, idag då jag var och tränade fick jag en väldigt konstig kramp (tror jag att de var iaf). Jag är tävlingssimmare och vi hade gy på land, hann träna typ 2min innan det hände. Svårt att förklara vad vi gjorde men iaf böjde vi ben och mitt i allt så känns de som om musklerna pressas ihop och jag får svårt att stiga upp från positionen, det tog jätte sjukt. Efter det kunde jag knapp gå. Kunde inte simma eller något annat så jag fick åka hem, där hemma lade vi på magnesiumspray och först efter flera timmar senare kan jag nu gå normalt osv men lite sjukt tar det. Det var jätte hemskt då jag inte kunde böja benen. Det samma hade hänt med min arm i skolan på husli. Som att musklerna trycks ihop. Nu funderar jag vf jag fick en sådan kraftig kramp.
Kan det ha något med att göra att jag är underviktig? Att vi nyss har börjat träna 6ggr pär vecka ( 1 1/2-2h), alltså att min kropp är för vältränad eller något?? Tror ni att jag måsta ta en veckas paus eller något? krampmänniskan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.09.2014
Hej.
Kramper i musklerna kan säkert bero på en massa olika saker, men på basen av det du skriver är min första tanke att du tränar väldigt mycket. Det kan naturligtvis vara en bra sak, MEN du skriver även att du är underviktig. Därför är min första tanke huruvida du äter och dricker tillräckligt? Om du tränar så mycket som 6ggr/vecka 1,5-2h/gång så MÅSTE du se till att du får i dig tillräckligt med näring och energi. Om kroppen tvingas arbeta väldigt hårt och det inte finns energi att ta av så börjar den istället bryta ner muskelmassa och då är ju all hård träning till ingen nytta.
Krampen i benet kan alltså vara ett tecken på en obalans i vätska och salt i kroppen, och då kan man börja med att se till att man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver. Du borde säkert ta något vitamintillskott om du inte redan gör det, och du kan också ta t.ex. magnesium- och selentillskott, som behövs för kroppen om man tränar mycket. På apoteket finns det vitaminer och olika tillskott att köpa, och personalen kan hjälpa dig hitta de produkter som passar dig bäst.
Men krampen kan kanske också vara ett tecken på at du tagit i lite väl hårt? Jag föreslår att du skulle besöka apoteket och köpa vitaminer, och tillsammans med t.ex. din skolhälsovårdare eller en näringsterapeut gå igenom dina matvanor för att försäkra dig om att du får i dig tillräckligt av rätt sorts energi. Till näringsterapeuten brukar man kunna boka tid via hvc eller skolhälsovårdaren. Vidare tycker jag att du skall försöka lyssna på din kropp - om kraperna blir återkommande så är de nog ett tecken på att du borde stanna upp lite och ta det lugnare ett par dagar. Det betyder ju inte att du behöver sluta träna helt utan kanske bara att du behöver vara extra uppmärksam på att hinna vila mellan träningarna.
Ta hand om dig själv och din kropp - den skall orka i många år till.
Kramar
Tessi