Kramp i armen
21.03.2019
Är det normalt att få kramp i armen efter att Man tagit en spruta i skola idag? Tog altså stelkrampssprutan idag vi skolhälsovårdaren och nu efteråt har de börjat krampa/värka där hon gav mig sprutan. Är de normalt eller borde jag gå och säga till henne imåron i skola om int det gått om? Vet int vad jag ska Heta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2019
Hej.
Det låter helt normalt. Eftersom sprutan sticks in i en muskel så är det ganska självklart att det kan kännas efteråt, och själva vaccinet kan också göra att det hettar eller värker i armen efteråt. Om du skulle få rodnad eller svullnad vid stället för injektionen som är större än din hand, eller om smärtan blir väldigt kraftig så skall du visa upp det för nån eller kontakta hvc, men lite ömhet och värk, eller att man känner sig lite dåsig eller slö är helt normalt och brukar gå över senast inom ett par dagar.
Kram
Tessi