Kramp i foten?
04.09.2014
Hej, visste inte riktigt vilken kategori jag skulle ha, men iaf.
Idag så fick jag helt plötsligt nån slags kramp i ena foten, jag har ingen aning om var den kom ifrån och den höll på i kanske 30 sekunder elr nåt. Det gjorde iallafall jätteont och det kändes som att det var nåt ben i foten som typ bröts, eller kan det bara vara nån slags sträckning? Tror att jag har haft samma 1-2 gånger förut, men minns inte när. Idag fick jag det iallafall när jag satt ner, men vad tror ni? Tacksam för svar! E.S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej.
Jag tror att smärtan i benet du beskriver var "sendrag", d.v.s. då musklerna i benet ofrivillgt dras åt eller "krampar". Benkramperna kan förekomma i olika muskler, och variera i intensitet. Oftast går de över om man försöker tänja på muskeln i "motsatt" riktning, men andra gånger kan det krävas att man stiger upp och går omkring en stund för att krampen skall lätta. Efteråt kan det kännas som att man har muskelvärk i muskeln som krampat.
det finns lite olika teorier om vad muskelkramperna beror på, men oftast antar man att det har att göra med mineralbrist. T.ex. om en människa blir väldigt uttorkad till följd av varmt väder eller överdriven träning. Man kan försöka motverka kramperna genom att se till att få i sig en tillräcklig mängd mineraler (kalcium och magnesium). Oftast får frisk människor i sig det mesta av det de behöver genom kosten, men ibland kan man behöva ta lite extra vitaminer eller kosttillskott. Men bara för att du en gång har haft kramp i benet behöver det inte betyda att du lider av något bristtillstånd, alldeles frisk människor kan känna av sendrag ibland utan att det beror på att någonting är fel.
Jag tycker att du skall följa med situationen och se till att du dricker och äter tillräckligt. Om kramperna skulle bli ett återkommande problem så kan du besöka läkare som genom blodprov kan ta reda på om det är någon viss mineral du borde få mer av.
Vänliga hälsningar
Tessi