Kroppsligt
28.09.2014
Hej.
Jag har några små frågor jag gärna vill ha svar på.
- jag har vid analhålet en liten grej. Vet inte vad det är, det är lixom en liten hudklönt som hänger där. Ibland blöder det från den då jag torkar mig på toa. Har haft det länge och det har inte växt vad jag vet. Vill inte gå och visa upp det, PINSAMT. Vad kan det va?
- har man hälsogranskning på åttan?
- mina flytningar har blivit konstiga. De är inte längre lika tjocka, utan mycket mer rinniga. Jag måste ha papper i trosorna för annars känns det som om jag har kissat på mig, det blir helt vått! Vad kan orsaken va?
- jag var på resa för några veckor sen, och brände då ryggen. Nu har jag ljusa, ojämna fläckar på mitten av ryggen. Kan det vara för att huden "lossnade" efter att jag brände mig?
Tacksam för snabbt svar! <3 Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2014
Hej.
Jag tror att grejen du beskriver som finns vid din ändtarmsöppning helt enkelt är en liten hudflik. Det är inte så ovanligt att man har såna där, och eftersom huden är väldigt känslig och det finns mycket ytliga blodkärl så börjar de ganska lätt blöda. Ett annat alternativ är att det är en liten hemorrojd (som ett litet åderbråck) men oavsett om det är en hudflik eller en hemorrojd så är det inte farligt, och om den inte gör ont eller blöder väldigt mycket så behöver du inte visa upp den. Och ifall att den nån gång skulle orsaka problem så skall du veta att läkare kikar på folks ändor varje dag, så det är ingenting konstigt med det.
Ja, på åttan har man en hälsogranskning, som oftast görs av både hälsovårdare och läkare. Så om det är någonting speciellt du funderar över med din hälsa så kan du ta upp det på den granskningen. Vid granskningen får du även ditt "ungdomsintyg", ett läkarintyg som du kan behöva då du skall ta körkort eller söka till skolor, så håll reda på intyget du får.
Det är helt vanligt att flytningarna ändrar lite med tiden. De brukar vara rikligare vissa veckor i menstruationscykeln och kan alltså ändra konsistens från vecka till vecka. Men om de börjar lukta konstigt eller får konstig färg, eller du får t.ex. klåda så är det bra att kolla upp vad det beror på för att utesluta infektioner. Men vissa kvinnor har helt enkelt mer flytningar än andra och det behöver inte betyda att någonting är fel. Använd trosskydd istället för toalettpapper i trosorna så känns det bekvämare.
Fläckarna på ryggen kan bero på att du bränt dig och huden lossnat, precis som du säger. Ibland kan man även ha lite olika pigment på olika delar av kroppen, som födelsemärken fast "tvärtom". Du får följa med och se om fläckarna finns kvar nästa gång du blir brun, om de gör det så beror de antagligen på ditt pigment.
Hälsningar
Tessi