Kvällsillamående
07.09.2014
Nu är det såhär, att på senaste tiden har jag börjat må illa varje kväll. Det är inte mycket, men ett litet illamående har jag, ungefär som när man ätit för mycket.
Varför tror ni att det är såhär, och vad skulle jag kunna göra för att lätta på illamåendet? Liten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2014
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad ditt illamående beror på, men ofta har det att göra med att man ändrar levnadsvanor eller att man äter någonting som orsakar illamåendet. De första tankarna som slår mig är om illamåendet har börjat nu i samband med att du började skolan igen i höst? Kan det vara så att du äter på ett annat sätt på kvällarna nu? t.ex. att du äter middag eller kvällsmat en annan tid än du gjorde under sommaren? Är maten annorlunda än den du åt tidigare? Försök följa med och lägga märke till ungefär vilken tid illamåendet börjar och om det spelar någon roll vad du har ätit på eftermiddagen/kvällen.
Illamåendet låter som att det kanske kunde bero på att du är "sur" i magsäcken, och det kan man t.ex. bli om man äter en kraftig måltid sent på kvällen, eller om man äter någonting som är kraftigt kryddat eller hårdsmält (t.ex. fet mat). Om man är sur i magen kan det hjälpa med tuggtabletter som heter Rennie, att dricka ett glas Samarin eller ett glas citronvatten. (jag vet att det låter konstigt att dricka citronvatten om man är sur i magen, men det fungerar.) Det finns givetvis andra saker också som fungerar, men dessa brukar vara ganska säkra kort.
Jag tror inte att ditt illamående är ett tecken på någonting farligt, uatn antagligen är det något litet problem med matsmältningen som spökar. Det kan hända att det går över av sig själv men om det inte gör det, och om det inte hjälper med t.ex. Samarin, Rennie eller Citronvatten så kunde du kontakta din skolhälsovårdare så fick ni tillsammans fundera över om du borde besöka en läkare.
Hälsningar
Tessi