Leukemi?
12.02.2019
Hej Decibel! Nu den senaste har jag börjat blö näsblod ofta. Har blött senaste 5 dagar blödd näsblod minst 1 gång om dagen. Ibland tillochmed 3 gånger per dag. Har också varit rätt trött senaste kanske 2 veckorna, har haft huvudvärk. Är förkyld så kan näsblod et ha nått att göra med det? Har googlat runnt och typ vissa sidor visar att jag kan ha leukemi. Tror inte på de sidorna till 100% eller tror inte på dem överhuvudtaget Men är ändå orolig. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2019
Hej.
Du behöver inte oroa dig över ditt näsblod. Det är ganska vanligt att man har näsblod på det sätt som du beskriver på vintern då luften är kall och torr och slemhinnorna i näsan blir sköra. Speciellt i samband med förkylning.
Du skriver att du har varit trött de senaste veckorna, vilket delvis kan hänga ihop med din förkylning, men det kan också finnas anledning att kolla upp att ditt hemoglobinvärde är som det ska. Därför tycker jag att du skall gå och tala med din hälsovårdare så att hen får kolla upp det med ett litet blodprov från fingret. Vid behov kan hen då uppmana dig att äta lite mera järn, eller boka en tid till skolläkaren om det skulle behövas.
Men det är väldigt vanligt med näsblod på vintern och det är oftast inte ett tecken på att någonting allvarligt skulle vara fel.
Kram
Tessi