leukemiflickan
14.08.2014
Hej jag bara gråter nu, det tar så ont i mig! Jag har fått feber och har en förskräcklig huvuvärk, imorse när jag vaknade kändes allt riktigt dåligt, jag sa att jag hade huvudvärk och så mätte de temperatur och det låg på 38.5 ¦( så idag har jag bara legat i sängen, var upp en snabb sväng ute på terassen med sängen, men jag började frysa, jag hade på mig en massa kläder, och där satt folk med shorts o topp o frös inte ett minsta dugg. Jag har inte alls varit taggad på den senaste tiden, det har varit så nattsvart hela alltihopan! Jag fick ett riktigt fint mumin påslakan av min fammo o faffa, på posten, åså har vårdarna skaffat fram ett bättre täcke åt mig i dun... De har även skaffat nya sängar hit i olika storlekar, jag fick en bredare och kortare säng, har haft en väldigt lång säng som var tänkt för vuxna, men denhär sängen e svinbra, den e nästan så bred så de ryms två i den =) Den har högre sängkanter en den andra, det blir jag galen av, för påriktigt så vet jag int vafför ja har sängkanter uppe hela tiden när jag ligger... Madde kom in idag och sa att Tor gick inte att rädda, det finns ingen lika som tor, jag vill ha honom, jag förstår int låt honom vara smutsig då jag vill HA HONOM! Idag ede första dagen på länge som jag int har haft diarre, men jag har spytt o spytt och gråtit mellan varven, det är så tungt att spy, man blir trött av det och det är så äckligt att man vill bara gråta...
En av min vårdare sa att jag skulle måsta fara å sova 9, 10 tiden varje kväll, och vårdarna gör nog mig klar till det, men jag vet inte varför jag inte vågar/kan somna om inte nån håller mig i handen eller ger mig masage. E rädd mörker har alltid vari de, har nog en jätte bra nattlampa men jag vågar och kan inte endå somna själv, pånåsätt känns det bättre om någon vuxen sitter brevid och man kan diskutera dagen och vårdaren lagar en att sova. Jag vet att jag inte e ett öitet barn längre och borde kanske somna själv utan någon brevid mig eller någon som håller i mig ger masage eller att jag får somna i någons famn- men sjukhuset e inte hemma. Slut jag e inte lika yrygg här som där hemma i mammas o pappas o brors,famnar, säng, eget rum!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.08.2014
Hej igen Leukemitjejen!
Alltid lika skönt att höra från dig, gumman <3 Hoppas du har en bättre dag idag!
Vad ledsamt att Tor inte gick att rädda. Men kanske har mjukisdjur och vänner en sak gemensamt: de kommer och går. Ibland får man nya vänner och ibland lämnar vänner en och det är en naturlig del av livet. Vissa vänner har man bara under en viss tid av livet, men om man uppskattar dem medan man har dem och minns dem med värme, så blir tiden man hade dem mera värt än sorgen att förlora dem. Kanske betyder dina mjukisdjur lite mer för dig än för andra, eftersom du är långt hemifrån och utan din familj under perioder? Det är helt okej, det är inget fel med det. Men vet du vad vi gissar att kanske skulle trösta dig nu efter Tor? Ifall dina nära och kära köpte ett speciellt mjukisdjur åt dig, som skulle påminna dig extra mycket om dem, ge dig extra stark tröst och sällskap?
Jättebra att de skaffat en ny säng åt dig som passar dig bättre! Det låter som att de verkligen satsar på att göra det så bekvämt det bara går åt dig - köpte de inte just också en duschsäng för barn? Försök dock att inte låta dig störas av de höga kanterna. Kanske du kunde pröva igen att göra sängen till ditt lilla bo, ditt eget område, som en koja? Om du får kanske du kan hänga något fint tyg över kanterna, så att det känns mer hemtrevligt?
Äh, somna du tillsammans med någon om det är det du vill, bry dig inte i vad barn i din ålder borde eller inte borde göra! Du är i en väldigt speciell situation just nu, så då tycker jag att du borde skapa dina egna speciella regler för hur du ska vara och inte vara! Gör som du tycker att det funkar bäst och skit i vad folk skulle tycka om de visste. Funkar det bäst och känns tryggast att somna under massage, handhållning eller i famnen, så gör du det - det är du absolut värd!
Hoppas diarrén och spyandet snart är över och att du känner dig bättre. Usch att vi inte kan hjälpa dig med det...
En stooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam igen, vännen <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna