Leukemitjejen surar 2
02.08.2014
Tror ni jag fick fara å se filmen nejnejnej och åter ett NEJ! Madde kom in till mitt rum och försökte än en gång förklara att jag är för liten för filmen o kan inte gå å titta på den - jag blev besviken på hela stället, nästan arg. Int kan de vara farligt att se en film som är K15 när man är 12, några års skillnad. Ja nå hursom haver blev ja.no besviken åså. Int nå har fungerat idag, jag.blir så ledsen, vid maten skulle jag försöka äta själv, men nejnej orkade int lyfta skeden till munnen. Så då fick Madde mata mig, hon tyvker säkert att jag är barnslig. Och när jag skulle sätta fast blöjan så orkade jag inte så då måste hon göra det. Hon sa att om jag inte orkar så finns vårdarna här för dig och att de har sett många barn som varit nakna så lilla du behöver inte skämmas. Vad tror ni man gör man skäms så mycket. Int nå kommer att bli till något, till middag får vi korvsoppa det tycker jag int om. Dessutom fick jag reda på att jag måste genomgå 3 cellgiftsbehandlingar ennu dit ryker mitt lockiga ljusa hår!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.08.2014
Hej, vännen
Jag skrev mera om filmen och besvikelsen över att inte få se vissa filmer osv i ditt förra inlägg. Ska inte orda mera om det här nu, men jag kan ännu skriva att jag just svarat på en fråga från en tjej som sett en film som egentligen borde ha passat hennes ålder. Men hon blev så jätte rädd och otrygg att hon sen inte kunde somna. Det är just för den skull som vi har åldersgränser på filmer och spel i Finland, så ingen ska behöva bli skrämd och otrygg.
Jag är helt säker på att varken Madde eller de andra vårdarna tycker att du är banslig. Jag är helt övertygad om att alla tycker att du är jätte modig och duktig som tar dig vidare i livet, du är en riktig kämpare!!! Det är ju bra att vårdarna finns där för att hjälpa om det behövs, men också bra att man får försöka först själv, det stärker ens självförtroende. Fast man inte alltid klarar av allt man skulle vilja så har man iaf försökt. Sen är det helt förståeligt och normalt att du inte gillar att de ska se dig naken, och att du skulle vilja kunna/orka äta själv och liknande, det är helt natruligt och visar på att du är en alldeles normal "snart-tonåring" <3
Jätte synd med ditt hår som du varit så glad över, det är jag också jätte ledsen över, men om det är det som krävs för att du ska kunna bli frisk så är det. Det har vuxit ut förr och kommer att göra det igen, sänder dig all min styrka så du orkar kämpa vidare.
Tack igen för att vi får följa din väg!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna