Leukemitjejjen
18.06.2014
Hej leukemitjejjen pånytt.
Har ni några tips på appar man kunde ladda ner på Ipadden, och har ni något bra boktips?
Jag har så tråkigt här, jag vill bara bli frisk så jag kan fara ut å cykla, min vårdare sa idag åt mig att de finns en cykel med en kärra efteråt, den skall vi fara med bara mitt sjukdom blir lite bättre, den e på paus, men det verkar ha kört igång pånytt ;) den verkar ha reagerat på medicinen jag fick igår. Och suppen har jag börjat få på morgonen och före duschen lite läskiga men jag lovar inte lika läskig som min cvk

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
24.06.2014
Hej igen leukemitjejjen!
Vad roligt att höra av dej <3 Hur känns det för dej nu? Hur går det med allt? Vi tänker på dej ska du veta och skulle bara vilja krama dig jättelänge.Vi hoppas att du känner all vår värme över internet <3
Vad roligt att läsa om att du ska få fara och cykla snart, se det som ett mål du kommer att uppnå snart!!! Vi blir så jätteglada att läsa att medicinen du fick har börjat fungera. Skönt också att suppen känns bättre än cvk, du är så duktig och fantastisk på att tänka positivt. Du är en så fin fin människa vännen.
Tips på appar var det ja. Vi ska försöka samla ihop våra favoriter:
Candy Crush, Farm Heroes, Bubble witch saga, Farmville, Angry Birds, Fruit Ninja, kolla tex runt här och se om du hittar nåt bra!... Sen om du inte redan har Spotify så är det en underbar app för att lyssna på musik. Där kan du samla spellistor med baaara dina favoritlåtar - och sen hitta nya om du letar runt lite. Det finns både en gratisversion av Spotify där de automatiskt lägger in lite reklam typ var tredje låt och en betalversion utan reklam. Tumblr och Pinterest är två appar och hemsidor som laddar upp inspirerande bilder, där kan man lätt fastna i flera timmar bara för att bilderna är så vackra!! Instagram finns ju också, där du kan ladda upp bilder från din vardag och se vad dina kompisar håller på med.
Angående böckerna så finns det ju en hel maaaassa böcker att läsa. Vad brukar du läsa i vanliga fall? Har du nån favoritbok? Om du skriver som kommentar här under vad du gillat för sorts böcker, så kan vi leta efter mera i samma stil åt dig!
Det här är min, sommarjobbaren Angelicas, personliga favoriter från när jag var i din ålder (mycket boknörd var jag då och är fortfarande, böcker är det bästa som finns, så jag läser nog ungdomsböcker ännu):
- Angels Unlimited-serien. På svenska heter första boken "Ett himla liv" och den är skriven av Annie Dalton.
- Tvillingarna-serien av Francine Pascal.
- Måndöttrar av Lynne Ewing.
- Harry Potter av JK Rowling (STOR personlig favorit och de mest fängslande böckerna i världshistorien!!)
- Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins
- En sekund i taget av Sofia Nordin (finns två böcker av henne och kommer fler i serien, STORT tips på mycket bra bok!!!)
- Livet enligt Rosa och en kille som heter Ville av Johan Ungenge.
- Molly Moon av Georgia Byng. (finns också flera böcker i den serien)
- Jag är ju så j*vla easy going av Jenny Jägerfeld.
- Rött hjärta blå fjäril av Annika Thor
- Expert på att rodna av Katarina von Bredow (en personlig favorit, Katarina von Bredows böcker är jättefint skrivna och man fastnar liksom i dem...)
Tex på Vasa stadsbibliotek kan du faktiskt låna e-böcker (en bok i veckan) till din iPad. Då måste du ha ett lånekort dit, kanske du kan be någon att fixa det åt dig? Länken till Vasa stadsbiblioteks sidor finns här och länk till hur du lånar e-böcker finns här och länk till tjänsten Elib finns här (på Elib kan du också kolla igenom vilket utbud de har av böcker och läsa mer om du hittar någon som ser intressant ut - låna den eller kolla på Adlibris om du kan köpa den! tex nån av våra tips ;) Säkert funkar det också via biblioteket i din stad/kommun.
Här kommer Liselotts tips:
- Serien om Septimus Heap av Angie Sage. Första boken heter Magi - och faktiskt håller de på att göra film av böckerna nu, sååå bra är de :D Här kan du läsa mera.
Vi har ännu bett om boktips av en härlig typ som jobbat med att ge tips åt elever om bra böcker som finns just nu. Vi hoppas på svar från henne också, så håll koll på den här sidan!
Hör gärna av dig igen om du vill ha fler tips!! Ta hand om dig härliga underbara fantastiska duu <3
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica