leukemitjejjen surar
01.08.2014
Leukemitjejen här för 1000:ende gången. Idag har också äldre barnen ungdomarna filmkväll och än en gång får jag inte vara med när det finns åldersgräns K15 på filmen. Madde försökade förklara vargör jag inte får se filmen och försökte hitta på program åt oss mindre barn. Men ja de blir väl dedär samma nå lekar och eventuellt bakning -men jag vill se på film och jag tänker int göra nå ikväll om jag int får se på film. Sa det åt Madde och hon säger att du är för liten att förstå hur man kan påvärkas av filmer. Jag tänker endå fara. Slut!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.08.2014
Hej, gulle vännen!
Nu känner man igen att du är en riktigt tonåring <3 (snart i varje fall) Såklart känns det trist att inte få vara med och se på film om åldersgränsen råkar vara nåt år äldre än man är. Men vet du, de som bestämmer åldersgränserna på filmer och spel i Finland gör det av en orsak, de blundar inte och pickar på en siffra och sätter något ur luften ;) Det finns en orsak till att de har tyckt att man ska vara tex 15 år för att få se på just den filme som det var frågan om. Man kan bli jätte rädd, kanske få mardrömmar som följer en i långa tider, kanske får tvångstankar om saker osv om amn ser på en film som inte är menad för nån i ens ålder. Nu säger jag itne att du inte skulle klara av en film med K15, det beror på filmen och så beror det ju på hur du är som person. Vi är ju alla olika, vissa av oss tål hemskheter på ett annat sätt än andra. Vissa blir fortare rädda än andra, eller kanske man har lite olika skaer som man tycker är skrämmande. Men det är ju stört omöjligt att kunna göra en riktig bedömning av sånt från person till person, tyvärr. Därför måste vi hålla oss till de bestämmelser som finns. Om man hemma ser en film som är rekommenderad för en högre ålder än man har så är det på föräldrarnas ansvar, (förutsatt att de är med). Men på offentliga ställen som tex ett sjukhus så kan personalen inte tvingas ta det ansvaret att de tillåter en underåring att se på en film eller spela ett spel som inte är menat för den personens åldersgrupp.
Det var ju bra att de ändå kunde ge ett alternativ på nån annan sysselsättning, fast du nu inte gillade det den här gången. Hoppas ni har filmkväll flera gånger och att det då skulle visasa en film som passar för alla. Egentligen är det ju roligare om alla kan få vara med. Hoppas allt käns bättre nu <3
kram från ungdomsinformatören Sanna