leukemitjejjens funderingar och tankar
31.07.2014
Tjenixen hej. Idag har jag varit pigg och alärt hela dagen. Allt känns toppen bra. Kanske de endå går att tillfriskna från cancer. Int har jag orkat ta hand om mig själv, har nog fått hjälp med det mesta. En barnmatsburk åg jag SJÄLV idag endast SJÄLV ivh jag kämpade för varje sked, men förståss kom ju allt upp efter en stund :/ jag kämpade verkligen o hade en vårdare med mig som höll i burken. Men precis allt blev en flopp. men jag klarade det, risken är stor att jag klarar det en gång till och en gång till ;) Trots att jag är på gott humör idag har det hänt en massa skit. Maten hölls int i mig. Jag föll när de skulle ha mig att gå till rullstolen. Jag var så säker på att jag klarar av att gå men nej de fick en en gång lyfta mig dit. Ibland önskar jag att jag kunde springa på en äng med massa kompisar hänga med tjejjer och killar i samma ålder kunna njuta av livet och se allt + och inte bara se — i allt jag tycker jag är ganska bra på att se minus i mitt liv. Ibland tror jag att denna sjukdom cancer gör en att förstå att livet hänger på så mycket mer en negativa saker än små saker. Livet är int att man är rikast, bäst, kändis, berömd. Livet är helt enkelt bara som vi skapar det åt oss. Jag kan int nå åt att jag drabbas av cancer, vem kan något ingen kan. Man kan int skylla på nån, det är bara sjukdomen man kan skylla på. Jag önskar att min barndom hittills skulle varit utan cancer, men då skulle jag int veta att livet är en gåva. Minns allihopan att lev era liv på ett värdefullt sätt, tryck int ner dig själv. Visa istället att du kan och du vill. Jag sku kuna skriva hur myki som helst allt känns toppem idag . Inga smärtor bara hopp om en ljus framtid <3
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.07.2014
Hejsan, idag låter det bra med dig <3
Vad roligt att det ändå kommer nån dag mellan som känns bättre. Jag skulle säga att du verkar vara en tjej som trots allt kan se det positiva i livet, inte många som skulle klara det i din situation. Om du någon gång ibland misströstar så är det helt ok. Du har alldeles rätt i att nu när du kunnat äta en gång själv så kan det hända flera gånger och flera och ännu flera. Huvudsaken att man inte ger upp.Jag tycker du skriver det så fint att livet är sånt som vi gör det till. Men vissa saker kan vi inte påverka, som tex sjukdom. Fint att du kan tänka att utan sjukdomen skulle du inte förstå att uppskatta livet. Där tror jag att du är något på spåret. Så är det i dagens Finland. Vi tar så mycket förgivet, allra mest vår hälsa. Vi tar inte hand om oss, kanske röker, dricker eller nåt annat. Så många av oss förstår inte att varje dag som vi får vakna och vara friska är en gåva, något vi borde uppskatta och inte ta förgivet. Tack för att du påminner oss om detta! Kanske du borde skriva en bok för tonåringar om hur det också kan bli i livet.
Ta hand om dig och så hörs vi mera en annan dag <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna och sommarjobbaren Angelica