levern
15.09.2014
hejsan, jag undrar om man kan se om en människa har problem med levern, isf hur ser man det? och varför eller vad orsakar problem med levern ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2014
Hej.
Ibland kan man se på en människa att den lider av någon sjukdom i levern eller nedsatt leverfunktion. Det kan märkas t.ex. på att huden eller ögonvitorna blir gulaktiga. Det som förr kallades för "gulsot". Men det säkraste sättet att avgöra om levern fungerar som den ska är med hjälp av t.ex. blodprov eller ultraljudsundersökning.
Det finns många olika orsaker till att man kan få leversjukdomar. Vissa leversjukdomar är ärftliga och vissa kan man orsaka själv, t.ex. genom kraftig alkoholanvändning (skrumplever, alkoholhepatit) eller att man blir smittad (hepatit A,B,C). Om man misstänker någon leversjukdom så är det nog säkrast att man bokar tid till en läkare som kan undersöka en och lägga remisser till olika prover.
Hälsningar
Tessi