lite blod på pappret
16.01.2014
Hej, i kväll (16.1) när jag skulle på kvällsbesöket på wc så hade jag lite hård mage,och det kom lite ljusrött blod på pappret! Är det farligt? Finns det något sätt att förhindra det? Tacksam för svar! :) blödisenxD

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej!
Vi ska snabbt svara på din fråga så att du inte ska behöva gå omkring och oroa dig i onödan!
Nej, det är inget farligt! Högst troligen så har du bara en liten spricka inne i ändtarmen eller runt öppningen på grund av den hårda magen. Det kan vem som helst få när man har hård mage och svårt att få avföringen uttyngt. Det är inte alls ovanligt då att de blir något litet sår eller skapsår inne i den känsliga ändtarmen. Oftast läker det helt av sig själv och snabbt dessutom. Men om man ofta har hård mage eller annars sitter väldigt mycket under dagen, speciellt på kallt, så är det också mer troligt att man tex kan få analsprickor eller hemorrojder.
Så det du kan göra för att förebygga är att äta sådan mat som inte ger så hård mage. Mera fibrer tex ur rågbröd eller grönsaker - googla på kostfiber, så får du en lång lista. Och rör på dig - det bästa botemedlet mot förstoppning är faktiskt att fara ut och springa eller liknande, så "knådas" magsäcken och tarmen på ett hälsosamt sätt. Så gör något där du blir lite svettig, oavsett om det är en halvtimme framför xbox kinect:en eller kickboxning.
Om det blöder igen eller du känner av smärta eller att det buktar ut lite hud utanför analöppningen, så finns det en massa olika receptfria salvor på apoteket, tex Sheriproct.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna