Ljumsksvamp
19.06.2023
Hej!
Vad är inkubationstiden för ljumsksvamp och hur lätt smittar det? Jag hade sex med en kille som misstänkte han har ljumsksvamp och är nu orolig att jag smittats även om det främst verkar drabba män som idrottar mycket.
Finns det något jag kan göra för att förebygga att få det så här i efterhand? Svampen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2023
Hej,
Precis som du skriver så kan svampinfektioner på huden smitta, men det är inte någon regel att de gör det. Om din egen hud är frisk så är det mer osannolikt att en svampinfektion skulle få fotfäste trots att du skulle ha varit i nära kontakt med någon som har det. Inkubationstiden kan vara några veckor, så det du kan göra nu är egentligen bara att följa med och försöka hålla huden ren och torr. Duscha alla dagar och torka dig med en ren handduk, undvik att gå onkring i fuktiga kläder eller för tätt sittande kläder. Tyg av bomull andas bättre än syntetmaterial så du kan också tänka på att använda trosor av bomull.
OM du sedan skulle märka att du får symtom (röda och kliande eksem) så går det förhållandevis lätt och snabbt att behandla med salva som du får från apoteket. På apoteket finns också puder som kan användas på kroppen för att undvika att det skall bli för fuktigt t.ex. i ljumsken, så du kan fråga personalen på apoteket om råd om du redan i förebyggande syfte vill testa det.
Men om du normalt brukar ha frisk och hel hud så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Kram,
Tessi