Lungcancer
09.11.2015
Vi har precis byggt ett nytt hus i Kalajoki, en Jukkatalo. Jag och min pappa skulle lägga upp en TV- antenn,och för att lägga upp den måste jag vada genom ett hav av sprutull på mellantaket. Så jag drog kabeln efter mig och vadade tvärs igenom "rummet". Jag vistades där uppe i ca 10 minuter. Tror ni att jag får cancer i lungorna av dammet nu? Jag hade inget munsskydd.
fantasirik kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2015
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att få lungcancer trots att du vadade igenom lösullen. I sig borde inte lösullen vara giftig, men precis som du skriver så borde man använda både ansiktsmask och skyddsglasögon + skyddskläder då man är i kontakt med ullen eftersom den kan vara irriterande förögon/slemhinnor och hud. Irritationen brukar dock inte sitta i speciellt länge, så om du inte hade några symtom strax efter så lär det nog inte ändra till det sämre nu mera.
Bra att du tänkt på saken så kommer du ihåg tills nästa gång du kommer i kontakt med lösull att det är viktigt att skydda sig, men några långvariga följder får det nog inte att du utsattes för det under en så kort tid. Ingen panik.
Kram
Tessi