Lymfkörtlar
14.01.2016
Hej
Några veckor in i hösten 2015 (på höstlovet) så upptäckte en jag ca. 1cm stor lymfkörtel på vardera sida av halsen under käkbenen. Det som skrämmer mig är att dom fortfarande sitter kvar. Dom ömmar inte eller så men jag vet att cancer-symptom inte behöver göra det (jag vet inte om det är cancer-symptom). Kan det vara så att jag fortfarande känner dom som 1cm stora för att jag känner på dom i princip dagligen och har gjort det sen dagen jag upptäckte dom?
Det är mest den vänstra jag har känt och tryckt på för den högra är lite svårare att få fram. Jag är förkyld och har hostat ganska mycket ett tag nu och det kan vara så att jag gjorde det när jag upptäckte lymfkörtlarna men jag kan inte säga det med 100% säkerhet. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Det är helt normalt att lymfkörtlarna på halsen känns bättre då man är eller har varit förkyld. De kan vara förstorade ett bra tag efter att förkylningen har gått över utan att det är någon som helst orsak till panik.
I kroppen har man lymförktlar på många olika ställen, t.ex. alesen, nacken, under armarna, ljumskarna o.s.v. Då kroppen drabbas av en infektion så är det lymfkörtlarnas jobb att börja producera antikroppar och då växer lymfkörtlarna tillfälligt och kan bli lite ömma.
Det är väldigt sällan cancer upptäcks genom att lymfkörtlarna blir svullna, så det behöver du nog inte oroa dig över. Men försök att inte klämma på dem eftersom det i sig kan göra att de blir ömma och att det tar längre tid för dem att återgå till sin normala storlek.
Låt dem vara och "kontrollkänn" på dem med 3-4 dagars mellanrum. Om din förkylning går över men lymförtlarna ännu är svullna en månad efteråt kan du gå och tala med din skolhälsovårdare som vid behov kan lägga remisser till blodprov. Men oftast är det alltså helt ofarligt och bara en del av kroppens normala immunflrsvar.
Kram!
Tessi