Magproblem
18.03.2016
Hej! Jag har haft nu under 4 månaders tid en jobbig känsla i magen. Det käns som jag är helt uppblåst i övre delen av magen och det ger mej en obehaglig känsla och jah börjar känna mej lite illamående och det bubblar i magen också. Har varit till läkaren och tagit blodprov och allt var bra och tar även receptfria tabletter för att få bort obehaget i magen men de vill inte hjälp. Har också provat att lämna bort laktos utan resultat. Dethär börjar bli riktigt jobbigt att leva med och vet inte vad jag ska göra om jag hamnar att leva med det här hela livet. Besvären är nästan värst efter att jag ätit fet mat. Snälla vet någon vad jag har för problem??
smile

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Tyvärr har jag inget tröstande svar att ge. Det finns många olika sorters magproblem, och det som fungerar som lösning för en person behöver inte alls fungera för en annan. Det tråkiga är att man ofta själv måste ta reda på vad det är man mår bra/dåligt av.
Det självklara jag skulle göra i ditt fall är rekommendera att det kollades upp om lider av laktosintolerans eller celiaki. Men tyvärr är det också så labprover inte nödvändigtvis ger svar på alla saker. Man kan t.ex. ha svårigheter med att hantera både mjölkprodukter och spannmål även om det varken skulle synas laktosintolerans eller celiaki. Du skriver att du har testat att lämna bort laktos men att det inte har gett resultat. Då tycker jag att nästa steg kunde vara att du för några veckor lämnade bort gluten. Det är lite mer utmanande än att lämna bort laktos, speciellt om man är van vid att äta mycket bröd. Men idag finns det ett ganska stort utbud av både glutenfritt bröd och pasta, så man behöver egentligen inte avstå från någonting, bara ändra om lite.
Jag förstår precis hur jobbigt det är att försöka få vardagen att fungera om man hela tiden mår lite konstigt. Det blir väldigt påfrestande för humöret, vilket egentligen inte alls är konstigt med tanke på hur starkt samband det är mellan depressioner och magproblem. Det enda råd jag kan ge dig är att fortsätta försöka. OM det faktiskt skulle vara så att det t.ex. är gluten du är överkänslig för så borde du märka förbättringen ganska snabbt om du lämnar bort det. Det betyder ju inte heller att man aldrig mer kan äta typ vetebullar, men man får bara vara medveten om det på ett annat sätt och välja att antingen må bättre eller att fuska med vad man äter men isåfall ta konsekvenserna.
Jag tycker också att du skall fortsätta gå till läkaren och be dem fortsätta med undersökningarna. Det att de inte har hittat något fel på dig betyder ju inte att du hittar på det - det betyder bara att de inte ännu har undersökt rätt sak.
Styrka och kraft till dig, och även om jag inte hoppas att du har vare sig celiaki eller någonting annat så hoppas jag ju på att du skulle lista ut vad det är som ger dig magproblemen för att du skall kunna undvika det.
Många kramar
Tessi