Magproblem
06.08.2014
Har haft mycket problem med min mage på senaste tiden, men det största är nog att den har börjat ge ifrån sig pinsamma och ganska höga ljud. Alla problem började på en gång alltså på samma dag typ för 5 månader sedan och efter de har de inte gått en dag utan problem med magen typ hård avföring, ljud, luft och ont i magen. Började äta laktosfritt då jag märkte alla problem och jag får panik i tysta situationer för att jag är rädd att magen ska låta. Ni förstår kanske skräcken inför att skolan ska börja igen... tysta klassrum. Det känns som att jag skulle kunna göra vad som helst för att få en fungerande mage igen. Varför jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2014
Hej,
Jag förstår att det kan kännas pinsamt då magen kurrar och knorrar och har en massa konstiga ljud. Men sist och slutligen så har ju allas kroppar ljud, inte bara din och man brukar ju inte bry sig så mycket fast nån annas mage mullrar eftersom det är ganska vanligt.
Det man kan fundera på är varför din mage mullrar så mycket, och varför du har så mycket problem med den. Du skriver att det började plötsligt, för 5 månader sedan. Var det någonting annat speciellt som hände då? ändrade du dina matvanor eller motionsvanor på något sätt?
För att magen skall vara glad gäller oftast samma regler som för resten av kroppen, regelbundna mat- och sovtider och regelbunden motion. Så är ju vad man äter jätteviktigt för hur man mår. Vissa livsmedel är t.ex. mer gasbildande än andra. Men det som ofta krånglar till det då det gäller magproblem är att alla människor är olika, och det som gäller för en person behöver inte alls gälla för en annan.Dethär innebär tyvärr att det inte finns några regler som inte har undantag, och att man helt enkelt måste pröva sig fram själv och testa vad man tål och vad som inte passar.
Du skriver att du har hård mage, och eventuellt beror gasbesvären och kurrandet på det. Det låter helt okej att du bytt ut mjölkprodukterna mot laktosfria produkter, eftersom vanlig mjölk för många ger upphov till gasbesvär. Rent generellt om man har hård mage gäller det att dricka tillräckligt med vätska så att man inte blir torr. För att avföringen skall bli mjukare och lättare komma ut är det ofta bra att äta fiberrik mat, t.ex. frukter och grönsaker, mörkt bröd o.s.v. Den kanske största fienden om man lider av hård mage är att äta oregelbundet och att hoppa över måltider. Vitt bröd och pasta brukar också förvärra saken eftersom det innehåller väldigt lite fibrer.
Mitt tips skulle nu vara att du försökte äta regelbundna måltider, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Du behöver inte äta större måltider än du gjort tidigare, men försök att sprida ut dem regelbundet över dagen. Försök att äta mat som du mår bra av. Ibland är det svårt att veta vilka produkter som passar en eftersom det kan märkas först nästa dag eller ännu senare, men då kan en matdagbok hjälpa. (där du skriver upp vad du har ätit under dagen, vilken tid och hur du har mått) Om du trots att du följt alla dessa råd känner att magen inte fungerar så råder jag dig att boka tid till läkare vid din hälsocentral och diskutera saken. Läkaren kan sedan vid behov ordinera t.ex. ett kosttillskott eller en medicin som gör avföringen mjukare och då förhoppningsvis också skulle minska ljuden från magen.
Hoppas att det ordnar sig!
Tessi