Mår inte bra
24.11.2023
Hej. Har länge tänkt på att berätta det här för någon men har aldrig fått chansen. Så jag har skadat mig själv förr men jag slutade med det. Men sen började jag få självmords tankar och så började det bli värre igen. Började skada mig själv på nytt. Vet inte hur jag ska kunna sluta. Vill inte helst prata med föräldrarna. Tjejen

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.12.2023
Hej!
Tack för att du skrev in. Ursäkta att det tagit ett tag för oss att svara, den första experten som frågan blev skickad till hade inte möjlighet så då drog det ut ett ta. Hoppas att du ändå hittar tillbaka hit till ditt svar fast det gått en stund, och att du skriver in igen i framtiden om du vill.
Ledsen att höra att du inte mår bra just nu, och att du lider av självmordstankar. Det är vanligt att ha sådana tankar när man mår dåligt, men det kan kännas väldigt skrämmande. Det är viktigt att prata med någon om sådana tankar, så att man får stöd och hjälp med det. Det är ingenting man behöver skämmas över, och en professionell person som jobbar inom mental hälsa ska kunna ta sådana samtal. Det kan vara exempelvis kuratorn på din skola. Ifall du inte känner dig riktigt redo ännu att prata med någon ansikte mot ansikte så kan jag också rekommendera att chatta anonymt på exempelvis Ärligt Talat-chatten eller Sekasin-chatten, för att ”öva” att säga dessa känslor och tankar till någon.
Det är bra att du en gång tidigare har lyckats sluta skada dig själv – då vet du att du klarar av att sluta, även om du nu har haft ett återfall. Att skada sig själv kan bli beroendeframkallande, och därför vore det bra om du klarade av att sluta igen så fort som möjligt så att beteendet inte ”fastnar”. Då kan det bli svårt att sluta sen när du äldre och vill det.
Orsaken till varför någon skadar sig själv kan vara många, men oftast handlar det om att man försöker hantera svåra och överväldigande känslor, som man inte riktigt vet hur man ska hantera annars. Så för att du ska börja må bättre, och sluta skada dig själv, så vore det bra att du övade på andra sätt att hantera dina känslor. Här kommer en lista på sådant som kan hjälpa:
-          Prata med någon du litar på
-          Skriv någon typ av dagbok, gärna med penna i ett häfte. Det behöver inte vara något avancerat eller ”världens bästa text”, men att skriva är ett bra sätt att få ut sånt som bara snurrar runt i ens huvud, så att det blir till något man kan se och ta på, och därmed tydligare.
-          Gör regelbundet kreativa saker, det kan vara lite olika beroende på vad du är intresserad av, exempelvis måla, rita, sminka dig, dansa, sjunga, lyssna på musik, göra saker i lera, pyssla, och så vidare. Tanken är inte att det behöver bli jättebra, det räcker med att det är kreativt.
-          Rör på kroppen regelbundet. Ibland kan det kännas som att känslorna är ”låsta” i vår kropp, och då hjälper det att röra på den – exempelvis att ta en promenad, eller att bara hoppa upp och ner och skaka på kroppen några gånger.
-          Ifall du känner dig väldigt ”upp i varv” och har ångest så kan det hjälpa att göra någon typ av guidad meditation, de kan man hitta exempelvis på youtube eller olika appar till telefonen. När man fokuserar på att andas långsamt och djupt så lugnar ens nervsystem ner sig, vilket gör att också ens ångest lugnar ner sig.
Ifall det känns som att inget av det som står här ovanför hjälper i stunden och du är väldigt frestad att skada dig själv så kan du testa göra det här istället:
-          Ta en kall dusch. Det ger kroppen liknande ”chock” som när man skadar sig, men utan att det är farligt.
-          Bit i något riktigt surt eller starkt, exempelvis en citron, eller i starka godisar.
-          Håll i snö eller en isbit
-          Rita bilder på kroppen där du brukar skada dig, men med en snäll penna som inte skadar.
Lycka till, jag hoppas du hittar sätt som hjälper för dig! Skriv in igen om du vill prata mera om det här.
Kram, Kix