matförgiftning
16.04.2014
Hejsan!
Jag blev matförgiftad när jag var till en restaurang, jag åt en hamburgare där. Jag har haft det i 6 dagar nu och först idag känner jag mig bättre. Första dagen spydde jag 2 ggr, sen efter fick jag jätte lös mage och i förrgår (alltså 5:e dagen) så tog jag 3 tabletter imodium (tror det heter så) så fick jag nog hård mage, men dagen efter hade jag så otroligt ont i magen. Det tog ont vad jag än gjorde. Men då for vi till apoteket och då fick jag nån tablett man ska tugga och nu idag så känner jag mig bättre. Men min fråga är att kan det vara någonting annat än bara matförgiftning? Jag har inte varit till nån läkare och det är nog försent nu att gå dit eftersom jag mår bättre, men så jag inte får någon efter sjukdom, jag har hört att man kan dö året efter om man har fått kampylobakterie (stavning) och inte tagit nån medicin. Vad tror ni jag fick och är det farligt?

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
22.04.2014
Hej!
Vad bra att du mår bättre nu! Vi tror att du endera fått en vanlig magsjuka (som det funnits ovanligt mycket av på sistone) eller en matförgiftning, precis som du själv säger, även om det är ovanligt att få matförgiftning i Finland. Vi tror inte att du behöver oroa dig längre, det är så vanligt att man får magproblem ibland.
Även om det skulle ha varit frågan om en campylobakterie, sägs det att en del som drabbats av campylobakterier inte ens har några symptom, så att oroa sig för följdsjukdomar är onödigt. Om man googlar med de symptom man har, får man dessutom alla möjliga slags resultat och hälften av dem är fatala, så det lönar sig inte att böra oroa sig för något man läst på nätet.
Vi tror alltså att det var en helt vanlig magsjuka du hade, inte något märkvärdigare än det. Om symptomerna mot förmådan skulle komma tillbaka inom en kort tid, skall du isf nog söka dig till hvc. Men annars kan du nog vara helt lugn.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna