Min vän
22.06.2023
Hej min flickväns morfar har cancer och kommer dö inom kort, han har så mycket cancer så dem inte kan göra något de kommer bara låta han dö ungefär hur ska jag göra mitt bästa för att trösta henne.. Anonym
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.07.2023
Hej!
Tack för din viktiga fråga! Vill först säga att jag beklagar situationen du och din flickvän befinner er i. Att förlora en anhörig är aldrig lätt och det kan kännas extremt jobbigt att se en människa som man älskar och bryr sig om, bli mer och mer sjuk utan att man kan göra något åt det. Jag vet inte hur nära du var med din flickväns morfar men jag beklagar oavsett.
Det allra viktigaste är att du pratar med din flickvän. Fråga hur hon mår och om hon vill prata om det som hon känner. Fråga även om det finns något du kan göra för att göra den här tiden lite lättare för henne. Berätta för henne att du finns där för att stöda henne och att hon alltid kan prata med dig om vad som helst. Säg också att du vill att hon är ärlig med dig om sina känslor och att hon inte ska känna att hon behöver “hålla tillbaka” något bara för att hon inte vågar vara ärlig med det hon känner eller oroar sig för att vara till besvär. Visa tydligt att du finns där! Efter att du ställt dina frågor behöver du inte känna att du måste hålla igång en diskussion utan ni kan även sitta i tystnad och hålla varandras händer. Det är ett jättefint sätt att visa att man finns där och att man har all tid i världen för att vara ett stöd för sin partner. Det visar att man har tålamod och empati.
Man behöver inte känna att det är ens jobb att få sin partner att må bättre i en sån här situation utan det viktigaste är att man lyssnar samt är en trygg axel för sin partner att luta på. Du behöver inte göra mycket mer än att bara finnas där. Människor som sörjer behöver tid, kärlek och förståelse. Dom behöver ha trygga människor runt omkring sig som dom kan lita på och dom behöver också få tillåtelse att sörja som dom själv behöver.
Sorg kan se olika ut för olika människor och ibland kan det vara svårt att förstå en annan människas sätt att sörja. Vissa människor visar inte alls att dom är ledsna och kan till och med ha ett ganska märkligt beteende där de börjar göra massa roliga och galna saker som kanske får andra att tro att den här personen mår bättre än någonsin. Det är ett sätt att skydda sig själv från det sorgliga som hänt. Ett sätt att maskera hur dåligt man egentligen mår. Det är viktigt att komma ihåg att även om man inte förstår en annan människas sätt att reagera eller hantera sorg betyder det inte att sorgen och smärtan inte finns där bakom.
Oavsett hur din flickvän hanterar sin sorg är det viktigt att hon känner sig trygg att prata om sina känslor samt visa dom. Om du känner att hon behöver mer stöd än vad du kan ge, kan du alltid försöka hjälpa henne att hitta någon vuxen som hon kan tala med. T.ex. en skolkurator, en psykolog eller någon annan trygg vuxen. Du kan då stöda genom att t.ex. hjälpa att boka tid eller följa med till första besöket.
Det kan vara väldigt tungt att i ung ålder stöda någon som går igenom en svår period och det är viktigt att du minns att du också får be om hjälp ifall du känner att du inte är kapabel att stöda eller ifall det blir för mycket för dig. Du kan själv också gå och prata med din skolkurator eller med någon annan trygg vuxen som kan vara ditt stöd som finns där för dig. Sen får du ju alltid ta kontakt hit till Decibel. Vi finns alltid här för dig!
Varma styrkekramar till dig och din flickvän,
Rosanna