Mitt bröst gör ont
25.10.2013
I lördags förra veckan så rammlade jag på en cykel och stukade höger hand, bröt båtbenet i vänster och slog i mig i bröstet vilket är värst. Jag vill veta vad det är som gör ont och hur långt tid det tar innan det går över ifall det nu gör det Samt något råd att lindra smärtan. Det gör oftast ont när jag gör någonting fysiskt som att springa eller skratta lite mer än normalt eller något som får pulsen att öka en smula. Adam

Ungdomsinformatören Lena svarar
28.10.2013
Hej Adam!
Tyvärr så är det omöjligt för oss att säga vad det är i bröstet som tar ont, eftersom vi inte kan undersöka det så här via nätet. Jag diskuterade din fråga med en fysioterapeut och vi tyckte båda att på basen av din beskrivning skulle det bra kunna vara frågan om ett brutet revben.
Revbensbrott kommer lättare än man tror tex just vid olyckor och hårda smäll mot bröstkorgen. Ett revbensbrott läker oftast av sig själv, men det kan ta en till två månader. Man brukar inte alltid kunna behandla revbensbrott på något sätt, eftersom stället är så "opraktiskt". I vissa fall kan man tex tejpa området.
Nämnde du om bröstsmärtan till läkaren? Det kan ju också hända att du inte kände något extra då, eftersom du hade smärtor på andra ställen. Om smärtan inte gett med sig, rekommenderar vi nog att du tar kontakt med läkaren igen och beskriver dina symptom.
För att lindra smärtan ska du försöka ta det lugnt och ligga ner om det inte tar för ont. Du kan också ta receptfria smärtstillande läkemedel för att tillfälligt lätta på smärtan.
Hoppas det fixar sig - Vi håller tummarna!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena